Sökning: "specialpedagog umeå"
Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden specialpedagog umeå.
16. Problematisk skolfrånvaro : Insatser och förutsättningar för att bryta frånvaro och för att främja närvaro
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att belysa insatser som kan bryta frånvaro för elever med långvarig problematisk skolfrånvaro, insatser som främjar närvaro samt vilka förutsättningar som behövs för att insatserna ska kunna genomföras. Med utgångspunkt i kvalitativ metod har specialpedagog, speciallärare och lärare med erfarenhet av arbete med elever i problematisk skolfrånvaro fått delge sina uppfattningar om vilka insatser och förutsättningar som bidrar till att en elev i långvarig problematisk skolfrånvaro åter ska kunna ingå i ett inkluderande utbildningssammanhang. LÄS MER
17. Barns rätt att bli sitt bästa jag, eller inte? : Några förskolors organisation av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera erfarenheter och upplevelser hos specialpedagoger, skolledare och pedagoger i förskolan gällande organisationen av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och en temaanalys visar att de centrala fynden är: Organisatoriska förutsättningar och kvalité kopplat til specialpedagogiska insatser, en önskan om specialpedagog anställd under rektor och hur stora barngrupper kan påverkar specialpedagogiska insatser. LÄS MER
18. Explosiva barn i förskolan : Förskollärares uppfattningar och bemötande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Barn utvecklar sin förmåga att hantera svåra situationer på olika sätt och det finns så kallade explosiva barn som har svårigheter att kontrollera sina känslor vilket bland annat kan leda till att de blir våldsamma och högljudda. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur verksamma förskollärare uppfattar och bemöter barn som uppfattas som explosiva samt vilka lärdomar och tänkbara förbättringsområden i detta arbete som kan identifieras. LÄS MER
19. Pedagoger om kollegialt lärande : för en mer likvärdig förskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och analysera de förutsättningar som funnits för att uppnå en mer likvärdig förskola genom ett kollegialt lärande och även specialpedagogens roll i det kollegiala lärandet har undersökts. I en kvalitativ intervjustudie intervjuades därför fyra pedagoger och en specialpedagog så att de kunde ge sin syn på studiens problemområde. LÄS MER
20. Att bygga broar mellan skolans professioner : En studie om ett förändringsarbete med fokus på elevers förmågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka ett förändringsarbete med specialpedagogisk karaktär. I studien har psykolog, specialpedagog, speciallärare, lärare och rektor inom olika skolverksamheter deltagit. För att svara upp mot det ställda syftet formulerades fyra frågeställningar där fyra teman lyftes fram. LÄS MER