Sökning: "specialpedagog umeå"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden specialpedagog umeå.

  1. 21. Tillsammans blir vi bättre : Specialpedagogens handledning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Camilla Alenbro; Linda Alm Eriksson; [2020]
    Nyckelord :specialpedagog; pedagoger; rektor; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några specialpedagogers och några rektorers erfarenheter av och uppfattning om specialpedagogens handledning i förskolan. Denna studie utgår från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med fyra specialpedagoger och fyra rektorer i en och samma kommun. LÄS MER

  2. 22. Elevhälsoarbete : Vad händer i elevhälsoteamet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jesper Näslund; Niclas Nyström; [2020]
    Nyckelord :Proaktiv; elevhälsoteam; förebyggande; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : I arbetet med elevhälsan sätts ett team samman bestående av olika professioner. Dessa professioner antas bidra med olika perspektiv utifrån deras respektive kompetenser. Elevhälsoteam ska utifrån de nationella styrdokumenten arbeta både förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER

  3. 23. Rektorernas förväntningar : Vilka förväntningar har åtta rektorer på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Camilla Vallström; Irina Grossu; [2020]
    Nyckelord :kompetens; ledarskap; profession; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera åtta rektorers förväntningar på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter på individ-, grupp- och organisationsnivå samt undersöka om rektorernas förväntningar var uttalade bland specialpedagoger och övrig personal på skolan. Resultatet av studien visade att de åtta intervjuade rektorerna har kunskap om specialpedagogers kompetens och skillnaden mellan specialpedagogers och speciallärares kompetenser. LÄS MER

  4. 24. Det är en blick : Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Kommunikation; ovisshet; flerspråkighet; förskoleverksamhet.;

    Sammanfattning : Det finns barn i förskolan som varken pratar med förskolepersonalen eller med de andra barnen trots att de pratar med vårdnadshavarna och i hemmet utan problem. Detta betecknas som ett ångestsyndrom och benämns selektivmutism (SM). Det här kan innebära att de kommer efter i sin sociala utveckling och riskerar utanförskap. LÄS MER

  5. 25. Elevstöd i samband med APL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olofsson; Sara Hysing; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; extra anpassningar; särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Trots att alla gymnasieelever i har rätt till samma stöd under arbetsplatsförlagt lärande (APL) som de har i skolan finns det i praktiken svårigheter att utforma ett fungerande stöd. Under APL är yrkesläraren den som vanligtvis fungerar som en länk mellan skolan och arbetsplatsen medan handledaren är den som, tillsammans med skolan, ska stötta eleven på arbetsplatsen. LÄS MER