Sökning: "specialpedagog umeå"
Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden specialpedagog umeå.
6. Pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning : En enkätstudie i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Specialpedagogisk handledning är en viktig, men ofta outnyttjad, resurs för att stödja elever som hamnat i svårigheter. Det verkar finnas en kunskapslucka vad gäller att förstå pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning. LÄS MER
7. NÄR KOMPETENSEN INTE RÄCKER TILL : En studie om samarbetet mellan förskollärare och specialpedagog i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur samarbetet går till mellan förskollärare och specialpedagog samt hur förskollärare nyttjar specialpedagogers kompetens. Studiens frågeställningar fokuserar på förskollärarens samarbete med specialpedagoger, vilka möjligheter respektive svårigheter som kan uppstå i samarbetet och det arbetet som sker med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
8. Samarbetet mellan specialpedagog och pedagog inom förskolemiljön : För att stödja barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning visar att samarbetet mellan specialpedagoger och pedagoger inom förskolan behöver utvecklas. Syftet med denna studie var att bidra med kunskaper om samarbetet mellan dessa yrkesgrupper inom förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
9. Otydligt uppdrag : Lärares förväntningar på specialpedagogens uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Specialpedagogers uppgifter kan vara otydliga och uppfattningarna bland övrig personal om vad de bör göra kan också variera. Syftet med denna studie är att analysera förväntningar bland lärare som undervisar på låg och mellanstadiet, avseende specialpedagogens uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER
10. En förskola för alla...? : Förskollärares erfarenheter av att arbeta inkluderande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I Sverige är förskolan en skolform som erbjuds för barn i åldrarna 1-5 år. I förskolan arbetar förskollärare med uppdraget att arbeta inkluderande så att alla barn kan ta del av undervisningen. LÄS MER