Sökning: "specialpedagog umeå"
Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden specialpedagog umeå.
11. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER
12. Tvålärarsystemets utmaningar : Är lärare rustade för de arbetsmodeller skolan kräver?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Två lärare arbetar ofta tillsammans i klassrummet i skolor där kunskapsresultaten generellt behöver lyftas. Modellen används också för att öka inkluderingen av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER
13. Värdet av visuellt stöd i skolan : Möjligheter och utmaningar ur ett lärar- och specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur lärare, specialpedagoger och speciallärare i grundskolans tidigare år använder visuellt stöd samt deras upplevelser av att arbeta med det. Studien är kvalitativ och genomförs med semistrukturerade intervjuer med fem lärare, två specialpedagoger och två speciallärare på fyra olika skolor i en geografisk närhet. LÄS MER
14. De nationella provens betydelse : en kvalitativ studie som undersöker svensklärares tankar kring vårterminen 2021 års bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur svensklärare tänker kring den bedömningssituation de står inför under vårterminen 2021. På grund av den rådande COVID- 19 pandemin beslutade Skolverket att ställa in de nationella proven och ersatte dessa med ett icke obligatoriskt bedömningsstöd. LÄS MER
15. Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik : Tydliggörande pedagogik i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Utbildning och undervisning ska vara inkluderande, även om ordet inkludering inte nämns i skollag eller läroplan. Undervisningen i skolan ska anpassas för att möta varje elevs förutsättningar och behov. Det finns dock lite forskning om vilka metoder som gynnar inkludering. LÄS MER