Sökning: "specialpedagog umeå"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden specialpedagog umeå.

  1. 11. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Louise Blomqvist; Marie Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Nationella prov; matematik; anpassningar; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; läs- och skrivsvaga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER

  2. 12. Tvålärarsystemets utmaningar : Är lärare rustade för de arbetsmodeller skolan kräver?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Granquist; Karin Hedin; [2022]
    Nyckelord :inkludering; specialpedagog; två lärare i klassrummet; ökad måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Två lärare arbetar ofta tillsammans i klassrummet i skolor där kunskapsresultaten generellt behöver lyftas. Modellen används också för att öka inkluderingen av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 13. Värdet av visuellt stöd i skolan : Möjligheter och utmaningar ur ett lärar- och specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Nutti; Anna Sahlman; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; bildstöd; grundskolans tidigare år; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur lärare, specialpedagoger och speciallärare i grundskolans tidigare år använder visuellt stöd samt deras upplevelser av att arbeta med det. Studien är kvalitativ och genomförs med semistrukturerade intervjuer med fem lärare, två specialpedagoger och två speciallärare på fyra olika skolor i en geografisk närhet. LÄS MER

  4. 14. De nationella provens betydelse : en kvalitativ studie som undersöker svensklärares tankar kring vårterminen 2021 års bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Westerlund; [2021]
    Nyckelord :nationella prov; pandemi; likvärdig bedömning; rättssäker bedömning; sambedömning; inställda prov; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur svensklärare tänker kring den bedömningssituation de står inför under vårterminen 2021. På grund av den rådande COVID- 19 pandemin beslutade Skolverket att ställa in de nationella proven och ersatte dessa med ett icke obligatoriskt bedömningsstöd. LÄS MER

  5. 15. Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik : Tydliggörande pedagogik i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Fredrika Larsson; Maarit Nordin; [2021]
    Nyckelord :KASAM; specialpedagogik; inkludering; lågstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Utbildning och undervisning ska vara inkluderande, även om ordet inkludering inte nämns i skollag eller läroplan. Undervisningen i skolan ska anpassas för att möta varje elevs förutsättningar och behov. Det finns dock lite forskning om vilka metoder som gynnar inkludering. LÄS MER