Sökning: "specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 31 - 33 av 33 uppsatser innehållade orden specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

  1. 31. Undervisning på förstärkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Wisti; [2011]
    Nyckelord :didaktisk anpassning; förstärkta gymnasieprogram; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik; scaffolding; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Titel: Undervisning på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning(Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders – Eight Pedagogues’ voices about Didactic Adaptation)Författare: Karin WistiTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå (15hp)Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie LeijonProgram: Specialpedagogprogrammet vid Malmö HögskolaDatum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie är ett försök att fånga in och beskriva de diskurser som råder bland lärare som undervisar på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstå pedagogernas förhållningssätt och den rådande diskursen på fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förståelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ges möjlighet att prestera utifrån faktisk förmåga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. LÄS MER

  2. 32. Skolan som samhällsrepresentant : En intervjustudie om lärares erfarenhet gällande inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Ida Léonarde; Kristin Tossavainen; [2011]
    Nyckelord :special pedagogy; neuropsychiatric diagnoses; inclusion; teachers competence; specialpedagogik; neuropsykiatriska diagnoser; inkludering; lärares kompetens; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Ämnet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar valdes eftersom det är aktuellt inom skolans värld. Tidigare forskning har visat att lärares kompetens inom området ofta brister och att den svenska skolan inte alltid lyckas i att vara en skola för alla. LÄS MER

  3. 33. Alla barn är unika... : Utmaningar, undervisningsmiljöer och hur man kan hantera elevers behov av särskilt stöd i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Helena Sandberg; Sara Sebelius; [2010]
    Nyckelord :Textilslöjd; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; utmaningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur textillärare kan hanterar undervisningens alla utmaningar när det gäller elever med särskilda behov och hur rustade de är inför uppgiften att hantera olika situationer. De metoder som användes i undersökningen är kvalitativ intervju med öppna frågor och litteratursökning. LÄS MER