Sökning: "specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 26 - 30 av 33 uppsatser innehållade orden specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

  1. 26. "Man vill möta dem på ett bra sätt" : En studie om vilka verktyg musiklärare på gymnasiet har fått för att kunna undervisa elever med NPF

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; music; teacher; instrument; education; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; musik; gymnasielärare; instrument; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka om gymnasielärare i instrument/sång-kurser tycker att de fått tillräcklig utbildning från sina högskoleutbildningar samt fortbildning från sina arbetsgivare för att kunna bemöta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på ett lämpligt sätt. Frågeställningarna handlar om vad lärare i INSÅ behöver tänka på i sin undervisning av elever med NPF, samt vilken utbildning/fortbildning de fått för att kunna möta och undervisa dessa elever. LÄS MER

  2. 27. Inkluderande undervisning i grundskolan - hur två svensklärare på högstadiet arbetar med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Jakobsson; Johanna Rehn; [2015]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; individanpassning; inkludering; läraryrket; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; svensklärare;

    Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet är att försöka förstå hur två svensklärare ser på sitt arbete medatt inkludera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi har börjat med att gå igenom en förändring i den nya skollagen som började gälla 2011. LÄS MER

  3. 28. Salut för individen! En studie om inkludering ur ett salutogent perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kerstin Niss Hallgren; [2014-06-25]
    Nyckelord :Inkludering; Integrering; Barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa på goda exempel av inkludering från en specifik skola och hur barn som inte uppfyller normen ges en inkluderad skolvistelse. Ordet inkludering har på senare tid fått ersätta ordet integrering. Detta har varit en internationell process som har sitt ursprung i Salamancadeklarationen (Unesco, 1994). LÄS MER

  4. 29. Att få en diagnos : Hur påverkas individen av att få en diagnos på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Lysén; [2014]
    Nyckelord :Diagnoser; Kvalitativa intervjuer; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Relationer; Specialpedagogik.;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att få en diagnos på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. De intervjuade skulle samtliga ha fått diagnosen inom de tre senaste åren och går på olika program på en gymnasieskola i Mellansverige. LÄS MER

  5. 30. Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Charlotte Bährner; [2012]
    Nyckelord :lärmiljöer; lärstilar; hälsofrämjande miljöer; ljudlandskap; brusljud; koncentrationssvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; utepedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den här studien visar att skolbyggnadens och skolgårdens utformning och dess innehåll har betydelse för elevens kunskapsinhämtning, välbefinnande, leklust och koncentrationsförmåga. LÄS MER