Sökning: "speech difficulties"

Visar resultat 1 - 5 av 156 uppsatser innehållade orden speech difficulties.

  1. 1. Svälj- och röstfunktion samt nutritionsstatus efter strålbehandlad larynxcancer : En långtidsuppföljning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Josefina Agrest; [2024]
    Nyckelord :laryngeal cancer; radiotherapy; swallowing function; voice function; nutritional status; larynxcancer; strålbehandling; sväljförmåga; röstpåverkan; nutritionsstatus;

    Sammanfattning : Larynxcancer är den tredje vanligaste formen av huvud- och halscancer och drabbar cirka 175 personer årligen i Sverige. En vanlig behandlingsmetod vid larynxcancer är strålbehandling. LÄS MER

  2. 2. Sväljfunktion och nutritionsstatus efter strålbehandlad tonsillcancer : En långtidsuppföljning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Elina Landgren; [2024]
    Nyckelord :Tonsillcancer; dysfagi; Kemo Radiologisk behandling;

    Sammanfattning : Årligen drabbas cirka 1600 personer i Sverige av cancer i huvud och halsområdet. Cancer i orofarynx har den snabbaste ökning av de olika huvud- och halscancerformerna vidare är tonsillcancer den vanligaste formen av orofaryngeal cancer. LÄS MER

  3. 3. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Adelhult; [2023]
    Nyckelord :argumenterande texter; demokrati; medielandskap; mottagaranpassning; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER

  4. 4. Losing personality : Exploring with a focus on formal speech how the register of Nakata Satoru in Murakami Haruki’s Umibe no Kafuka is affected when translated into English and Swedish

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna-Klara Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Japanese; Murakami Haruki; Kafka on the Shore; formality; translation; Nakata Satoru; Equivalence;

    Sammanfattning : When reading a translated book or a dubbed movie, one might come to wonder if the translation conveys the characters’ personality traits identically to that of the original, and while ‘identical’ may not be achievable, ‘equivalent’ rather may be within the scope of a translator’s capability. Translation between languages as vastly different as Swedish and Japanese, or English and Japanese are bound to face greater difficulties than for example Swedish and English. LÄS MER

  5. 5. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER