Sökning: "språkerfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet språkerfarenheter.

  1. 1. ”Jag har det i arvet” : Tredjeklassares språkporträtt och språkrepertoar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Wilhelmsson; [2023]
    Nyckelord :Sparsely populated; language portrait; language experiences; linguistic repertoire; language portrait.; Glesbygd; språkporträtt; språkerfarenheter; språklig repertoar; språkporträtt;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter fram lågstadieelevers språkliga repertoar i en glesbygdskommun med enstark anknytning till den samiska kulturen. Studien utgår från en fenomenologisk teori, ochtvå datainsamlingsmetoder som har använts i studien är visuella språkliga porträtt ochsemistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER

  2. 2. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Caroline Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Begränsad kod; differentierad undervisning; normkritik; normkritisk pedagogik; skolspråk; utvidgad kod; vardagsspråk; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om språkanvändningen inom engelskundervisningen i årskurs 1–3 med fokus på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erik Halvdansson Lönn; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Målspråksanvändning; Transspråkande; Engelskundervisning årskurs 1–3.;

    Sammanfattning : I dagens klassrum möter lärare elever med mer varierande språkerfarenheter i störreutsträckning än tidigare. Studiens fokus på flerspråkighet åskådliggör fler aspekterav flerspråkiga elevers kunskapsinhämtning än den traditionella målspråksdominerandesynen på andraspråksinlärning. LÄS MER

  4. 4. Förståelsestrategier – en jämförande studie av svenska som andraspråk och tyska som modernt språk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Tove Hemer; [2018]
    Nyckelord :förståelsestrategier; kognitiva-; metakognitiva-; kompensations-; minnes- och sociala strategier;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en jämförande studie av förståelsestrategier i svenska som andraspråk och tyska som modernt språk. Åtta informanter, varav tre har svenska som andraspråk, tre har tyska som modernt språk och två av dem har båda språken, jämförs med varandra, med utgångspunkt från de två informanterna som har både svenska som andraspråk och tyska som modernt språk. LÄS MER

  5. 5. Att använda film som stöd för samtal om livet : om elevers sökande efter nya språkerfarenheter

    Magister-uppsats,

    Författare :Mikael Olofson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER