Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. IKT i engelskinlärningen : främjande och hindrande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Johnsson; Emelie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :engelska som andraspråk; ikt; språkfrämjande effekter; språkförhindrande effekter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det engelska språket är relevant i dagens samhälle. De flesta människor oavsett ålder kommer i kontakt med det engelska språket dagligen genom olika medier. Dagens barn och ungdomar har en mer direkt kontakt med språket än vad barn och ungdomar hade för 20 år sedan. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om förskollärarens användande av digitala verktyg för att utveckla flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Andersen; Aleksandra Lagerbratt; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskollärare; förskolan; digitala verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Studien har sitt fokus i hur digitala verktyg används i förskolor för att utveckla språket hos flerspråkiga barn. Flerspråkighet och digitala verktyg är två växande ämnen i dagens samhälle. Båda ämnena är viktiga att lyfta och skapa sig mer kunskap och förståelse omkring. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med IKT i engelskundervisning : En litteraturstudie om att använda digitala verktyg i språkundervisning i åk F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Johansson; [2017]
    Nyckelord :Informations- och kommunikationsverktyg; IKT; surfplattor; IT; Digitala verktyg; Engelskundervisning för F-3.;

    Sammanfattning : I takt med att tekniken utvecklas runt om i världen synliggörs informations- och kommunikationsteknologin (IKT) allt mer i skolan. De digitala verktygens framfart är snabbare än någonsin tidigare och blir ett allt vanligare inslag i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. IKT som stöd i undervisningen : En kvalitativ studie om hur lärare ser på användningen av digitala hjälpmedel i undervisningen 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Wendel; [2016]
    Nyckelord :digitala hjälpmedel; informations- och kommunikationsteknik; skolfaktorer och lärarfaktorer; språkinlärning; kritik mot IKT;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur lärare ser på användningen av IKT i undervisningen. Jag fokuserar på tre olika infallsvinklar: hur lärare använder digitala hjälpmedel för att stödja elevers språkinlärning, vad lärare uppger att elevernas tycker om digitala hjälpmedel i undervisningen samt vad lärare uppger är möjligheter respektive begränsningar med att använda IKT i skolan. LÄS MER

  5. 5. Är dagens klassrumsförutsättningar anpassade för ett användande av IKT-verktyg i engelska? : En studie av flerspråkiga elever på språkintroduktionsprogrammet och deras språkinlärning genom användning av IKT-verktyg och val av arbetssätt på en skola med En-dator-per-elev-modellen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Johanna Grönblad; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; Språkintroduktionsprogrammet; En-dator-per-elev; klassrumsförutsättningar; Sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt flerspråkiga elever på ett språkintroduktionsprogram och deras språkinlärning genom användande av IKT-verktyg under sina engelsklektioner. Studien har undersökt hur de flerspråkiga eleverna helst vill jobba med En-dator-per-elev-modellen på sina engelsklektioner samt vilka klassrumsförutsättningar som finns för att arbeta med IKT-verktyg i ämnet engelska. LÄS MER