Sökning: "språkinlärning teorier"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden språkinlärning teorier.

  1. 21. Vart tog grammatiken vägen? : Ett sökande efter grammatikinslag i läroböcker i tyska från 1960 tills idag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Tyska; språkdidaktik; grammatik; läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag undersökt hur grammatikens roll i läromedel i tyska i åk 7 har förändrats från 1960-talet och fram tills idag. Synen på grammatikens roll i språkinlärning har ändrats mycket. På 1960-talet levde en traditionell syn kvar, där reglerna är viktiga i sig. Idag är det kommunikativa inslaget dominerande. LÄS MER

  2. 22. Películas como fuente para aprender cultura. Un análisis sobre los saludos en el espacio privado y público en Ocho apellidos vascos.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Linda García Birgmark; [2015-06-17]
    Nyckelord :spanska; Filmer; kulturella företeelser; moderna språk; stereotyper; tolkningar;

    Sammanfattning : Kultur och språk hänger intimt ihop. I denna uppsats analyseras och diskuteras kulturella företeelser i form av hälsningar som sker på offentliga och privata platser i den spanska komedifilmen Ocho apellidos vascos (2014). LÄS MER

  3. 23. Percepción y motivación de la lengua española. Percepción y motivación en alumnos estudiantes de español como lengua extranjera en el ámbito de la educación para adultos en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :David Calderón Miguel; [2015-06-17]
    Nyckelord :spanska; Percepción; motivación; estudiante adulto; español como lengua extranjera E LE ; Komvux;

    Sammanfattning : Denna uppsats, som syftar till att hitta den bild som studenterna har av det spanska språket och målet de har med sitt lärande, har motiverats av bristen på liknande studier för en vuxen befolkning vars studier inte är obligatoriska. Av denna anledning har vi tagit hänsyn till teorier om motivation, teorier och studier av kvalitativa metoder, de viktigaste områdena för påverkan av det spanska språket i världen, samt metoder för liknande studier på motivation i att lära sig språk. LÄS MER

  4. 24. En studie av fyra gymnasieelevers lärstrategier i språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Semir Cehic; [2015]
    Nyckelord :input hypothesis; inlärningsstilar; intelligenstyper; sociokulturella perspektivet; teachability hypothesis; zonen om den närmaste utvecklingen;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka fyra gymnasieelevers erfarenheter av språkundervisning i moderna språk.Uppsatsens frågeställningar är:• Hur beskriver eleverna sin språkundervisning?• Vilka strategier använder sig eleverna av vid språkinlärningen?• Vilka teorier kring lärande går att observera i elevernas undervisning? Underlaget till uppsatsen har varit fyra gymnasieelevers utsagor om språkinlärning i form av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Grammatikens didaktik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marcus Hammar; [2014]
    Nyckelord :grammatik; Communicative Language Teaching; didakt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utreder och analyserar två frågor, nämligen hur en grupp högstadie- ochgymnasielärare i Genève undervisar grammatik i främmande språk samt hur de motiverar sinaelever att lära sig grammatik. Respondenterna i denna studien undervisade tyska, engelska, spanskaoch franska som främmande språk. LÄS MER