Sökning: "språkinlärning teorier"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden språkinlärning teorier.

  1. 11. Effektivt lärande med målspråk- eller modersmålanvändning i klassrummet? : Vilket språk väljer språklärare i grundskolan att undervisa på?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tabea Behring; [2019]
    Nyckelord :Target language; mother tongue; modern languages; language teaching; communicative ability; language classroom.; Målspråk; modersmål; moderna språk; språkundervisning; kommunikativ förmåga; språkklassrum.;

    Sammanfattning : Learning of another languages has been different over the last 100 years all over the world. That led to a development of models and theories that eventually helps and supports learning of another language. LÄS MER

  2. 12. Klasslärares språkutvecklande arbetssätt : en studie om klasslärares språkutvecklande arbetssätt för nyanlända elever

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabella Lennartsson; Rebecka Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända elever; andraspråksinlärning; språkutvecklande arbetssätt; mångkulturell; klasslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och jämföra lärares upplevda språkutvecklande arbete med hur de arbetar språkutvecklande i praktiken.  Studien tar utgångspunkt i den sociokulturella teorin om språkinlärning och synen på hur lärare bör arbeta språkutvecklande för andraspråkselever. LÄS MER

  3. 13. Tredjespråksinlärning i åk 4-6 : Flerspråkiga elever i ett EFL klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tredjespråksinlärning; språkutveckling; EFL; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella skola möter vi flertalet barn med ett annat modersmål än svenska. Eleverna har kommit till landet av många olika anledningar och har alla olika erfarenheter med sig. LÄS MER

  4. 14. Lärares användning av målspråket i den engelska undervisningen för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ida Maria Vidmark; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; Målspråksanvändning; Språklig förebild; Andraspråksinlärning; Engelskundervisning.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur lärare använder målspråket i engelskundervisningen, detta görs genom att undersöka lärarnas förhållningssätt till målspråksanvändning samt i vilken utsträckning och på vilket sätt de kommunicerar på målspråket i undervisningen. Med utgångspunkt i teorier och forskning kring språkinlärning och målspråksundervisning har en kvalitativ studie genomförts med hjälp av en intervju och två observationer med respektive lärare. LÄS MER

  5. 15. GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jan Kielar; Ninis Restiana Karlsson; [2017-03-07]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; könsmedveten pedagogik; normkritisk pedagogik; prestation; moderna språk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. LÄS MER