Sökning: "språkpolicy"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade ordet språkpolicy.
11. "Det har vi inte ens reflekterat över" : En kvalitativ studie av synliggörandet av språklig mångfald i en svensk skola
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur den språkliga mångfalden synliggörs, utifrån lingustic landscaping, i en kommunal grundskolas lokaler: i två klassrum, i uppehållsrummet med omkringliggande korridorer samt i skolbiblioteket. Kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer har genomförts med utvalda nyckelpersoner: skolans biträdande rektor samt skolbibliotekarien. LÄS MER
12. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER
13. Den som inte syns finns inte. En undersökning av hur flerspråkigheten inkluderas och synliggörs i en skolas språkliga landskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kartlägga en svensk gymnasieskolas språkliga landskap för att därigenom få en tydligare bild av vilka språk, och i vilken omfattning, eleverna möter dessa där. Utifrån kartläggningen undersöks sedan vilka språkliga maktförhållanden som ryms i den språkliga diskursen. LÄS MER
14. Byggstenar för en språkutvecklande undervisning
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Problemområde Elever med språkstörning har samma rätt som andra elever att få undervisning som är så pass tillgänglig att de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Denna skrivelse i skollagen (Svensk författningssamling, 2010:800) kräver att personal i skolan uppmärksammar enskilda elevers förutsättningar och skapar en anpassad lärmiljö. LÄS MER
15. Engelska i förskoleklass : En studie av svenska och norska sexåringars möte med engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study was to investigate teachers` and pupils` views of the English subject in Swedish and Norwegian schools, and to find out what motivates six year olds to learn English. The study was carried out in two different countries where the start of compulsory English teaching are taking place in different grades. LÄS MER