Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Språk som resurs i klassrummet : Nyanlända elevers språkliga resurser vid undervisning av ämnesrelaterad svenska i ämnena matematik och samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande studie skrevs inom ett pågående forskningsprojekt på Linnéuniversitet i Växjö med titeln Nyanlända elever i gymnasieskolan – en tvärvetenskaplig studie om språkutveckling, ämnesspråk och social inkludering. Projektledar, och handledare för denna uppsats, var professor Päivi Juvonen. LÄS MER
7. Framtiden för meänkieli : Språklig identitet hos tornedalska elever i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv i sin undersökning om tornedalska elevers språkliga identitet och relation till meänkieli. Studien utfördes genom triangulering som bestod av visuella språkliga porträtt, gruppintervjuer och fältanteckningar i tre fjärdeklasser i två olika tornedalska skolor. LÄS MER
8. Vad pratar du om? En studie av språkideologier manifesterade i sex flerspråkiga gymnasielevers tal om språk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I den föreliggande uppsatsen presenteras en studie vars syfte är att undersöka vissa samhälleliga värderingar om språk vilka tar sig uttryck i sex flerspråkiga gymnasieelevers tal. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågeställning: vilka språkideologier manifesterar sig i talet hos sex flerspråkiga gymnasieelever på en gymnasieskola i Göteborg när de talar om språk. LÄS MER
9. Flerspråkighet : En börda eller en gåva?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land med en ständig invandring. Idag är allt fler barn flerspråkiga och behöver modersmålsundervisning. Vår studie fokuserar på grundskoleelevers uppfattning till sitt modersmål och modersmålsundervisningen. LÄS MER