Sökning: "stimulera läsintresse"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden stimulera läsintresse.

  1. 1. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Främja elevers läsförmåga i och utanför skolan : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :läsförmåga; läsundervisning; tidig läsinlärning; informell läsning;

    Sammanfattning : Att behärska läsning och det skrivna språket är en central del för att klara sig i dagens samhälle. Eleven behöver utsättas för rik exponering av läsning för att utveckla en god läsförmåga. Det finns olika påverkansfaktorer på barns läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Att väcka elevers läsintresse – En studie om fem mellanstadielärares lässtimulerande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Höök; Matilda Holmgren; [2022]
    Nyckelord :läsning; läslust; läsande förebild; fria bokvalet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur mellanstadielärare arbetar för att stimulera intresse för läsning av skönlitteratur i förhållande till forskning inom området. Undersökningen utfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. Lustfylld läsning : En studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar läsfrämjande aktiviteter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Pettersson; Angelica Blomberg; [2022]
    Nyckelord :Läslust; Engaged reader; Läsfrämjande aktiviteter; Läsning; Lågstadiet; Lustfylld läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om lärare, verksamma i årskurs 1-3, tillämpar läsfrämjande metoder och arbetssätt i sin undervisning. Studien syftar även till att undersöka om och hur dagens läsundervisning påverkas av elevers läsintresse. LÄS MER

  5. 5. Skolbibliotekets uppdrag att stimulera elevers läsintresse : Läsa- en viktig del i människans liv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :John Vikström; [2022]
    Nyckelord :Digital reading; school librarian; school library; traditional reading;

    Sammanfattning : Results in international tests that measure primary school students' reading comprehension have indicated reduced results. It has raised discussions about how Swedish school libraries can increase students' reading comprehension, reading interest and literacy. LÄS MER