Sökning: "stimulera skriftspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden stimulera skriftspråket.

  1. 1. ”Att vara en närvarande förskollärare är nyckeln, oavsett situation!” : En kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till den sociala och fysiska språkmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Ström; Jenny Westin; [2023]
    Nyckelord :Approach; physical language environment; preschool; preschool teacher; social language environment; Fysisk språkmiljö; förskola; förhållningssätt; förskollärare; social språkmiljö;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett stort ansvarsområde inom förskolan. Det är förskollärarna som bland annat ansvarar för att varje barn ska uppleva en meningsfullhet samt för att skapa förutsättningar att barn lär sig. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med att väcka och underhålla elevers läsmotivation : En kvalitativ studie om hur lärare inspirerar och motiverar elever till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; [2022]
    Nyckelord :läsning; läsmotivation; intresse; årskurs f-3; motivation;

    Sammanfattning : En stor del av kommunikationen i vårt samhälle sker igenom skriftspråk, så som böcker och andra texter. Läsförmåga är nödvändig för att ta del av skriftspråket. Läsutvecklingen är komplex och lärares stöttning i den är viktig, dessutom är intresse för litteratur och dess innehåll en viktig komponent för läsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER

  4. 4. Språkmiljö i Förskola : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av en språkstimulerande miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hajrija Duracak; Susanne Ekermann; [2018]
    Nyckelord :Språkmiljö; kommunikation; samspel; förskollärarnas erfarenhet; förskollärarnas förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den  sociala  och  fysiska  miljön  är  grundläggande  för  språkutveckling  och  lärande  och förskolan har en stor betydelse för barnens lärande. En stimulerande språkmiljö ska vara under ständig förändring utifrån barnens förutsättningar och intresse. LÄS MER

  5. 5. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Sandin; Johan Lingegård; [2017]
    Nyckelord :preschool; emergent literacy; development of written language; reading rest; förskola; emergent literacy; skriftspråklig utveckling; läsvila;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER