Sökning: "studiehandledning på modersmål"
Visar resultat 11 - 15 av 81 uppsatser innehållade orden studiehandledning på modersmål.
11. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER
12. Studiehandledning till flerspråkiga elever : Underliggande mekanismer som förklarar samverkan mellan studiehandledare och lärare –ur studiehandledares perspektiv
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Introduction: Study supervision in the mother tongue aims to support newly arrived and multilingual students in primary and secondary school, where study supervisors and teachers work together for the learning and development of newly arrived and multilingual students. Despite the importance of study supervision, collaboration between study supervisors and teachers was described as not functioning in several researches. LÄS MER
13. "Man måste våga prova liksom och låta alla klassens språk får ta plats i klassrummet" : Transspråkande praktik sett ur ett lärarperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Andelen flerspråkiga elever i svensk skola fortsätter att öka. Med detta behöver synen på flerspråkighet och hur lärare på bästa sätt arbetar med dessa barn förändras. Syftet med denna studie har varit att bidra med kunskaper om hur pedagoger i grundskolans tidigare år tillämpar transspråkande praktiskt i den dagliga undervisningen. LÄS MER
14. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ studie om studiehandledarens samarbete med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
15. Lärarens utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika utmaningar lärare upplever när de undervisar matematik till flerspråkiga elever och att ta reda på vilka metoder lärare använder för att stödja dessa elevers lärande. LÄS MER