Sökning: "svanelid"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet svanelid.

  1. 1. Traditionell undervisning gentemot det kooperativa lärandet : En interventionsstudie om användningen av det kooperativa lärandet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amin Ablouh; Nasim Sedraoui; [2023]
    Nyckelord :Traditional teaching; cooperative learning; conceptual understanding; geometry; mathematics education; grades 4-6; Traditionell undervisning; kooperativt lärande; begreppsförståelse; geometri; matematikundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effects of cooperative learning on pupils’ knowledge and development with a particular focus on concepts and conceptual understanding in mathematics. By employing both qualitative and quantitative research methods, the study compared the effectiveness of cooperative learning to traditional teaching approaches in grade 4. LÄS MER

  2. 2. De fem förmågorna Lärares tolkning och användning i pedagogiska planeringar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carina Karim; [2019]
    Nyckelord :förmågor; grav språkstörning; lärares pedagogiska planering; specialskola; The Big 5.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarim, Carina (2019), De fem förmågorna. Lärares tolkning och användning i pedagogiska planeringar. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Arbetsprocessen i fokus Kvalitativa intervjuer om hur lärare i hem- och konsumentkunskap tolkar ämnets kunskapskrav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Katarina Dausch; [2015-07-29]
    Nyckelord :Arbetsprocess; Kunskapskrav; Hem- och konsumentkunskap; Ramfaktorer; Fokusgrupp; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Trots att syftet med Lgr 11 var att förtydliga för lärare och elever vad som egentligen ska bedömas upplever många lärare att kunskapskraven är otydliga. Kunskapskraven i hem- och konsumentkunskap (HK) kan verka väldigt teoretiska då flera delar handlar om förmågan att resonera men Svanelid (2011) menar att eleverna naturligtvis måste fortsätta med att laga mat – det handlar istället om att ”bedömningen ska fånga in andra aspekter än det rent praktiska” (2011, november). LÄS MER

  4. 4. Vetenskapligt arbetssätt genom kriminalteknisk vetenskap : En undersökning av gymnasieelevers kunskapsutveckling under arbete med Kastle-Meyer test

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Björn Olsson; [2015]
    Nyckelord :Vetenskapligt arbetssätt; Kunskapsförmågor; Kastle-Meyer Test;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka olika förmågor som elever utvecklar under laborativt arbete i kriminalteknisk vetenskap. Undersökningarna i kriminalteknisk vetenskap utgår ifrån samhällsfrågor med ett  naturvetenskapligt innehåll. LÄS MER