Sökning: "svenska företag etablera"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden svenska företag etablera.

  1. 1. International tech companies in the Swedish media landscape – Bound for success? : A case study about what can affect international tech companies’ success when establishing a presence in the Swedish media landscape

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maha Hafidh; [2023]
    Nyckelord :Public relations; journalism; media landscapes; international public relations; Omvärldsrelationer; journalistik; medielandskap; internationell PR;

    Sammanfattning : Denna fallstudie presenterar forskning om vad som kan påverka framgången för internationella teknikföretag när det kommer till att etablera sig i det svenska medielandskapet. Sverige ses som ett nav för innovation och med globalisering samt framväxten av kommunikationsteknologier kan företag bedriva sin verksamhet på andra marknader än deras ursprung, vilket gör det viktigt att förstå vad som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet när man genomför kommunikationsinsatser. LÄS MER

  2. 2. Informationssäkerhetspolicyer i svenska SMF : Utmaningar och hinder

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Oscar Persson; Nils Notelid; [2023]
    Nyckelord :Information Security Policy ISP ; Information Security; Small and Medium-sized Enterprises SME ; Information Security Management System ISMS ; Policy compliance; Informationssäkerhetspolicy ISP ; Informationssäkerhet; Små och medelstora företag SMF ; Ledningssystem för informationssäkerhet LIS ; Policyefterlevnad;

    Sammanfattning : Information security is an important focus area in our business climate, where cyberattacks pose a growing threat. To address the increasing threat landscape, it is crucial for companies to establish guidelines and regulations on how employees and companies should act to maintain information security. LÄS MER

  3. 3. K3 eller frivillig IFRS bland svenska onoterade företag : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar företags val av redovisningsregelverk

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jakob Josefsson; Patrik Hagberg; [2023]
    Nyckelord :K3 or voluntary IFRS among Swedish unlisted companies; IFRS; K3; agentteori; principbaserat regelverk; svenska onoterade företag;

    Sammanfattning : Det har länge funnits en önskan om att etablera ett globalt regelverk med redovisningsstandarder för att främja internationell handel och investeringar. Gemensamma standarder skulle bidra till större förståelse, öka transparensen, kvaliteten och jämförbarheten av finansiella rapporter på en global nivå. LÄS MER

  4. 4. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  5. 5. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER