Sökning: "svenska impulser 3"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden svenska impulser 3.
1. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER
2. Litteraturdidaktiska förhållningssätt i läromedel för gymnasieskolan : En analys av två läromedel i Svenska 3, med fokus på skönlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this paper is to examine the literature didactic approach in two learning materials for the upper secondary school. The empirical material includes two books: Svenska impulser 3 and Svenska 3 helt enkelt. Theories about teaching literature, and systematic text condensation are used for the analysis. LÄS MER
3. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER
4. Lyrikens roll : En komparativ analys av tre läroböcker för kursen Svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The aim of this essay is to examine the role of poetry in textbooks for the course Swedish 3. This is done by a comparative analysis of three textbooks: Svenska impulser 3, Svenska 3 – helt enkelt and Formativ svenska 3, where the differences and similarities are identified using the questions: Why use poetry? What kind of poetry and what poems are used? How is poetry supposed to be read? Together with Louise Rosenblatt’s dichotomy efferent and esthetic reading, these questions are then used to analyze the role of poetry in upper secondary school. LÄS MER
5. Läromedel om litteratur:hjälp eller stjälp? : En text- och bildanalysstudie av två läromedel förkursen Svenska 3
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I uppsatsen används metoder för text- och bildanalys för att analysera och granska kapitlenom skönlitterär epikanalys i två läromedel: Svenska impulser 3 från Sanoma Utbildning ochSpråket och berättelsen 3 från Gleerups. Texterna analyseras utifrån deras ideationella,interpersonella och till viss del textuella egenskaper. LÄS MER