Sökning: "svenska meningsbyggnad"
Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden svenska meningsbyggnad.
6. Hur påverkar Google translate texten? : En studie av hur Google translate som hjälpmedel påverkar textens kvalitet när SVA-elever på nybörjarnivå skriver
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I studien undersöktes hur elever som undervisas i svenska som andraspråk (SVA) på nybörjarnivå i grundskolans senare del skrev texter med hjälp av Google translate (GT). Frågeställningen var hur GT som hjälpmedel vid skrivuppgifter påverkade texternas olika kvaliteter jämfört med en text skriven utan hjälpmedel. LÄS MER
7. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER
8. Ett förslag på hur föräldraskattningsinstrumentet SCDI-III kan valideras : en pilotstudie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : I denna studie ett förslag till validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III baserad på en genomförd pilotstudie. Studiens syfte är att undersöka hur väl föräldrars och förskolepedagogers skattning av deltagande barns språkförmåga med skattningsinstrumentet SCDI-III överensstämmer med resultaten av ett test som studieförfattarna utformade. LÄS MER
9. Grammatikens vågor : Analys av ämnesspråk i läromedel för årskurs fem i svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera ämnesspråket i läromedel i svenskämnet för årskurs fem och analysera hur grammatiken beskrivs i tre läromedel. Analysmetoden som används är inspirerad av teorin Legitimation code theory med ett analysverktyg som bland annat mäter densitet och tyngdkraft i ett textinnehåll. LÄS MER
10. Språkets roll i bedömningen i samhällskunskap
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Det finns betygsskillnader mellan elever som har svenska som modersmål och flerspråkiga elever (Skolverket, 2018b, s.22). Denna studie visar att en av orsakerna till betygsskillnaderna är att lingvistiska aspekter i somliga fall påverkar den summativa bedömningen av flerspråkiga elevers skriftliga inlämningsuppgifter i samhällskunskap. LÄS MER