Sökning: "svenska meningsbyggnad"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden svenska meningsbyggnad.

  1. 6. Hur påverkar Google translate texten? : En studie av hur Google translate som hjälpmedel påverkar textens kvalitet när SVA-elever på nybörjarnivå skriver

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hans Repo; [2021]
    Nyckelord :google translate; SVA; svenska som andraspråk; textuella kvaliteter;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur elever som undervisas i svenska som andraspråk (SVA) på nybörjar­nivå i grundskolans senare del skrev texter med hjälp av Google translate (GT). Frågeställ­ningen var hur GT som hjälpmedel vid skrivuppgifter påverkade texternas olika kvaliteter jäm­fört med en text skriven utan hjälpmedel. LÄS MER

  2. 7. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Tova Gulliksson; [2021]
    Nyckelord :metafor; svenska som andraspråk; nationellt prov; skrivande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER

  3. 8. Ett förslag på hur föräldraskattningsinstrumentet SCDI-III kan valideras : en pilotstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Emma Lundö; Sara Norrman; [2021]
    Nyckelord :SCDI-III; guardians; preschool teacher; report; pilot study; test.; SCDI-III; vårdnadshavare; förskolepedagoger; skattning; pilotstudie; test.;

    Sammanfattning : I denna studie ett förslag till validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III baserad på en genomförd pilotstudie. Studiens syfte är att undersöka hur väl föräldrars och förskolepedagogers skattning av deltagande barns språkförmåga med skattningsinstrumentet SCDI-III överensstämmer med resultaten av ett test som studieförfattarna utformade. LÄS MER

  4. 9. Grammatikens vågor : Analys av ämnesspråk i läromedel för årskurs fem i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Pettersson; Lovisa Petersson; Klara Andersson; [2020]
    Nyckelord :Disciplinary literacy; everyday language; Swedish subject; teaching material analysis; Ämnesspråk; svenskämnet; vardagsspråk; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera ämnesspråket i läromedel i svenskämnet för årskurs fem och analysera hur grammatiken beskrivs i tre läromedel. Analysmetoden som används är inspirerad av teorin Legitimation code theory med ett analysverktyg som bland annat mäter densitet och tyngdkraft i ett textinnehåll. LÄS MER

  5. 10. Språkets roll i bedömningen i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns betygsskillnader mellan elever som har svenska som modersmål och flerspråkiga elever (Skolverket, 2018b, s.22). Denna studie visar att en av orsakerna till betygsskillnaderna är att lingvistiska aspekter i somliga fall påverkar den summativa bedömningen av flerspråkiga elevers skriftliga inlämningsuppgifter i samhällskunskap. LÄS MER