Sökning: "svenska skolplanen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden svenska skolplanen.

  1. 1. Utmana kulturella normer : Film som läromedel i en religionsvetenskaplig representationsdiskussion.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Isvind; [2017]
    Nyckelord :interkultur; representation; pedagogik; normkritisk pedagogik; semiotik; intersektionalitet; mångkultur; film; film som läromedel; svenska skolplanen; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Världen idag blir allt mer globaliserad och länder får ett starkare mångkulturellt samhälle där det är vitalt att närma sig en interkulturell samexistens. Denna uppsats ämnar svara på frågan hur kan film användas i religionskunskapen för att skapa förståelse och acceptans för ’den andre’? samt diskutera hur normativa och stereotypa föreställningar presenteras i filmerna och huruvida dessa utmanas. LÄS MER

  2. 2. Skolkvalitetens lokala bakgrunder : -En explorativ fallstudie av fyra svenska kommuner för att kartlägga anledningar till deras olika placering i lärarförbundets undersökning ”Bästa skolkommun 2011”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Niklas Torstensson; [2012]
    Nyckelord :Municipalities; School; Socioeconomic backgrounds; Local school politics.;

    Sammanfattning : Torstensson, Niklas (2012): Anledningar till olikheter mellan Svenska kommuners skolkvalitet (Causes behind the differences in Swedish municipality´s quality of school) Örebro University.This essay is an explorative case study that will compare four Swedish municipalities quality of local school system against the municipality ´s backgrounddata and a governing document: Skolplan. LÄS MER

  3. 3. Begreppet fostrans vandring från plan till handling : En studie om idrottslärarens fostransroll i den svenska grundskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Gårder; Terese Rehnström; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this essay is to investigate some local curriculum’s interpretation of the upbringing assignment that is expressed in Lpo 94, together with how the physical education teachers in these schools interpret and give expression to this assignment in their teaching. The questions are: • How does the local curriculum interpret the upbringing assignment of the PE teachers? • How does the PE teacher interpret the concept upbringing? • How does the PE teacher work with the upbringing role in their daily teaching? • How does the different experiences regarding to uppbringing and the schools development affect their or the PE teschers’ daily teaching? • Is there any difference in the subject teacher’s upbringing role compared to the PE teacher’s? Method This study is qualitative and based on four deep individual interviews of teachers, two at the age between 25 and 35, and two at the age of 45 or older. LÄS MER