Sökning: "symboliska budskap"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden symboliska budskap.

  1. 1. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  2. 2. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER

  3. 3. "Dum, dummare, dopad" : En multimodal kritisk diskursanalys av Riksidrottsförbundets antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sarah Blicher Hemberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur relationen mellan en organisation och mottagare ser ut i kampanjer där organisationen har som mål att påverka mottagaren på något sätt. För att ta reda på detta används Riksidrottsförbundet antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016 för att mer specifikt undersöka hur de realiserar sitt budskap samt deras relation till mottagarna. LÄS MER

  4. 4. Vad vill spökena säga oss? : En studie om spökenas funktion och budskap i skräckserien

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Birk Öhrlund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med analysen har varit att kartlägga relationer mellan mänskliga karaktärer och derasspöken i Mike Flanagans skräckserie The Haunting of Hill House (2018). Avsikten har varitatt undersöka användandet av spöken som berättarkomponent, hur många former de gestaltasi och vad de symboliserar. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingen av IKEAs miljöredovisning : en analys av perioden 2017-2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Robert Toth; Danjela Tucakov; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; obligatorisk redovisning; frivillig redovisning; miljö; verklig och symbolisk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze the development of IKEAs sustainability reports by focusing on environmental issues. Analyzed time period was between 2017 and 2020. The aim was to answer the research question whether IKEA is sending symbolic or substantive message through its sustainability reports. LÄS MER