Sökning: "systematisk kvalitetsarbete"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden systematisk kvalitetsarbete.
16. Pedagogiska aktiviteter i förskolans utemiljö : En systematisk analys av förutsättningar, intentioner och genomförande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur förskolors utemiljöer är utformande och används för att främja barns lärande och utveckling. Vidare undersöks förskollärares intentioner och syften med utevistelse samt vad de tänker är en god pedagogisk miljö. Studien berör även barns tankar kring utevistelsen. LÄS MER
17. Dokumentera, utvärdera och utveckla - förskollärares syn på sitt förtydligade uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie är baserad på förskollärares syn på sitt uppdrag att dokumentera och analysera barns lärande och utveckling i förskolan. Detta uppdrag förtydligades i och med läroplanens revidering 2010 och har visat sig vara svårtolkat för förskollärare att genomföra i praktiken. LÄS MER
18. Att skapa kvalitet utifrån ett brukarperspektiv : - En fallstudie om kvalitetsmätningar inom äldreomsorgen med fastställda kvalitetsindikatorer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Trots att utveckling av kvalitetsarbetet ses som central och integrerad komponent i offentliga verksamheter saknas det en gemensam förståelse om vad kvalitet är och hur den kan mätas särskilt utifrån brukarperspektivet. Syftet med denna uppsats var att studera kvalitetsarbetet på kommunal nivå och studera hur upplevd kvalitet skapas och omskapas genom s. LÄS MER
19. Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: • Hur ser huvudmannen på kvalitetsarbetet och vilka effekter önskar huvudmannen av kvalitetsarbetet? • Nämns det i de granskade dokumenten att det systematiska kvalitetsarbetet varit ett prioriterat utvecklingsområde för huvudmannen? • Kopplar huvudmannen kvalitetsarbetet till forskning? • Hur långt har huvudmannen kommit i arbetet med att genomföra en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultat? Teori: Arbetet utgår huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv på lärande med betydelsen att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang. LÄS MER
20. Informationen - en hyllvärmare? : Sex lärares uppfattning om arbetet med kvalitetsredovisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Abstrakt Skolans uppdrag är många. Ett av dem är att genomföra systematiskt kvalitetsarbete, kvalitetssäkra undervisningen och inkludera eleverna i detta. Syftet med denna studie var att undersöka ett antal lärares grundsyn på begreppet kvalitet samt hur de ansåg sig använda kvalitetsredovisningen i arbetet. LÄS MER