Sökning: "teorier om läs- och skrivsvårigheter"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivsvårigheter.
21. Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar: -‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till elever i läs- och skrivsvårigheter? -‐ Hur beskriver lärarna hur de arbetar med elevernas motivation vad gäller läsning? -‐ Hur genomför lärarna arbetet med skrivna texter i klassen? Teori: I uppsatsen används tre olika teorier. LÄS MER
22. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER
23. Läs- och skrivproblematik i skolan - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeAtt undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter är en utmaning för många lärare. För att lärarna ska kunna göra skillnad för dessa elever är det viktigt att forskning inte upplevs som så långt borta från det som händer i skolan. LÄS MER
24. Men han har ju fått en iPad!?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstraktFurtenbach, Charlotte & Magnusson, Jessica (2013). Men han har ju fått en iPad?! (But, hasn’t he got an iPad?), Magisterprogrammet, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle.Problemområde. Det finns idag en uppsjö av kompletterande teknikstöd att erbjuda elever som upplever svårigheter i sina studier. LÄS MER
25. En fallstudie om hur lärare arbetar med läs- och skrivsvårigheter : Diagnosens betydelse
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man arbetar på en specifik skola i Halmstad kommun med läs- och skrivsvårigheter. Samt huruvida det är nödvändigt med en diagnos för att få tillgång till hjälpmedel. Uppsatsen inleds med en kort bakgrund om vad läs- och skrivsvårigheter är, och lägger fokus på dyslexi. LÄS MER