Sökning: "teorier om läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden teorier om läs- och skrivsvårigheter.

  1. 21. Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlott Claesson; [2014-09-04]
    Nyckelord :kommunikation; delaktighet; samarbete och läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar: -­‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till elever i läs- och skrivsvårigheter? -­‐ Hur beskriver lärarna hur de arbetar med elevernas motivation vad gäller läsning? -­‐ Hur genomför lärarna arbetet med skrivna texter i klassen? Teori: I uppsatsen används tre olika teorier. LÄS MER

  2. 22. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jan Engström; [2014-08-21]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivproblematik i skolan - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Germundsson; [2014]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; intervention; kollegialt lärande; läs- och skrivsvårigheter; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeAtt undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter är en utmaning för många lärare. För att lärarna ska kunna göra skillnad för dessa elever är det viktigt att forskning inte upplevs som så långt borta från det som händer i skolan. LÄS MER

  4. 24. Men han har ju fått en iPad!?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Furtenbach; Jessica Magnusson; [2013]
    Nyckelord :alternativa verktyg; digital kompetens; iPad; kompletterande teknikstöd; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktFurtenbach, Charlotte & Magnusson, Jessica (2013). Men han har ju fått en iPad?! (But, hasn’t he got an iPad?), Magisterprogrammet, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle.Problemområde. Det finns idag en uppsjö av kompletterande teknikstöd att erbjuda elever som upplever svårigheter i sina studier. LÄS MER

  5. 25. En fallstudie om hur lärare arbetar med läs- och skrivsvårigheter : Diagnosens betydelse

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Börjesson; Sawsen Hassan; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; diagnos; dyslexi; fallstudie;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man arbetar på en specifik skola i Halmstad kommun med läs- och skrivsvårigheter. Samt huruvida det är nödvändigt med en diagnos för att få tillgång till hjälpmedel. Uppsatsen inleds med en kort bakgrund om vad läs- och skrivsvårigheter är, och lägger fokus på dyslexi. LÄS MER