Sökning: "terräng generering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden terräng generering.

  1. 1. Procedurellt genererade eldbollar är framtiden av magi : Utveckling av metoder för procedurell generering av förmågor till MOBA-spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Johansson; [2023]
    Nyckelord :procedural generation; abilities; moba; game development; unity; procedurell generering; förmågor; moba; spelutveckling; unity;

    Sammanfattning : Procedurell generering är ofta använt av spelutvecklare i dagens moderna samhälle. Generellt så används procedurell generering mestadels till att generera terräng och texturer, vilket är ett välutforskat område, men det är bara början till vad det kan användas till. LÄS MER

  2. 2. Procedurell terräng generering : Perlin Noise mot Diamond-square inom framkomlighet och exekveringstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Johansson; Zimon Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Perlin noise; Diamond-square; procedurell terränggenerering; framkomlighet; Flood fill; exekveringstid;

    Sammanfattning : Målet med projektet är att jämföra algoritmerna Perlin noise och Diamond-square för procedurell terränggererering inom exekveringstid och framkomlighet. Projektet implementerades i Unity i form utav ett editor-verktyg som både genererar terräng och utför diverse tester. LÄS MER

  3. 3. Metoder för kartering av bäckar och diken med användning av Nationella höjdmodellen och hydrologisk modellering : En undersökning av olika interpolationsmetoder och upplösningar av digitala höjdmodeller för generering av mindre vattendrag

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Magnus Grumer; [2018]
    Nyckelord :streams; ditches; hydrological modeling; National Elevation Model; DEM; LIDAR; GIS; bäckar; diken; hydrologisk modellering; Nationella höjdmodellen; DEM; LIDAR;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det undersökts om digitala höjdmodeller, framställda från LIDAR-data som insamlats av Lantmäteriet, kan användas för komplettera och lokalisera nya bäckar och diken som inte finns med i Lantmäteriets databaser idag. I Lantmäteriets verksamhet karteras bäckar och diken först och främst idag med hjälp flygfotografier i stereo. LÄS MER

  4. 4. Procedurell generering av terräng Perlin noise eller Diamond-Square : med fokus på exekveringstid och framkomlighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Lautakoski; [2016]
    Nyckelord :Perlin noise; Diamond-Square; procedurell generering; terräng; framkomlighet; Perlin noise; Diamond-Square; procedural generation; terrain; exploration;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Procedurell generering av volymetrisk terräng på olika beräkningsenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Mathiason; [2016]
    Nyckelord :Terränggenerering; GPGPU; Volymetrisk terräng; Marching Cubes; Perlin Noise;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om de existerande algoritmerna Marching cubes och Perlin noise kan användas för att procedurellt generera terräng. Implementationen av dessa algoritmer genererar en terräng som representeras som en tredimensionell volym, för att lösa problem som kan uppkomma när terrängen representeras av ett tvådimensionellt höjdfält. LÄS MER