Sökning: "tidsuppfattning och barn"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden tidsuppfattning och barn.

  1. 6. Barns uppfattning av tid och klockan : En litteraturstudie om barns tidsuppfattning och svårigheter med den analoga respektive digitala klockan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Evelina Dahlin; Sophie Hultman; [2018]
    Nyckelord :analog tid; digital tid; tidsuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att granska matematikdidaktisk forskning om hur elever uppfattar tid och klockan.  Litteraturstudien har baserats på vetenskapliga studier som har hittats genom en systematisk sökprocess. LÄS MER

  2. 7. Teknikstöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Henriksson; Sofia Svensson; [2017]
    Nyckelord :arbetsterapi; neuropsykiatri; skola; barn; teknik; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan ha kognitiva svårigheter och svårt att anpassa sig och kan behöva individuellt stöd. Tekniken förändras och utvecklas snabbt vilket kan, när det används, ha en inverkan på det dagliga livet för barn med kognitiva funktionsnedsättningar i skolmiljö. LÄS MER

  3. 8. Barns uppfattning av tid : – En kvalitativ litteraturstudie om tidsuppfattning hos barn i de yngre åldrarna

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Lindén; Alida Carlsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en strukturerad litteraturstudie som baseras på tidigare forskning samt vetenskapliga artiklar. Vårt syfte är att genom våra fyra frågeställningar ta reda på hur utvecklingen av tidsuppfattning sker i de yngre åldrarna samt hur barn förstår historisk tid. LÄS MER

  4. 9. ”Hur länge är inte så länge?” Tidsuppfattning och tidsbegrepp i förskolan. Preschoolers perception of time

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Pia & Anette Kjellsson Carlsson & Möller; [2016]
    Nyckelord :Absolut tid; förskolan; ordningsföljd; relativ tid; tid och avstånd;

    Sammanfattning : I en tidigare etnografisk studie uppmärksammade vi ett barns fråga om tid. ”Hur länge är inte så länge?” och utifrån denna fråga skapade vi syftet till denna studie som blev att ta reda på hur små barn förhåller sig till tid och att undersöka hur pedagogerna bemöter barn med olika tidsbegrepp. LÄS MER

  5. 10. Game Time : Speldesign för träning av tidsuppfattning för barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Max Kvelland Liedström; [2015]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; autism; barn; ungdomar; speldesign; interaktionsdesign; prototypning;

    Sammanfattning : Många barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd upplever idag svårigheter med tidsuppfattning. Detta yttrar sig i svårigheter att komma i tid och svårigheter att hinna med de aktiviteter som behövs i vardagen. LÄS MER