Sökning: "tidsuppfattning och barn"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden tidsuppfattning och barn.

  1. 11. Spelbaserat lärande som främjar engagemang : Ett digitalt läromedel för barn med ADHD och tidsuppfattningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Julia Gilander; Jennifer Bodén; [2015]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; ADHD; tidsuppfattningssvårigheter;

    Sammanfattning : Barn med ADHD har generellt svårt med tidsuppfattningen vilket kan leda till problem senare i livet. Som en hjälp för att träna tidsuppfattning finns bland annat det analoga verktyget “Pussla med tid” som ska underlätta vardagen för dessa barn. LÄS MER

  2. 12. Hur barn leker matematik : En observationsstudie gjord i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nathalie Sigvardsson; Amanda Nyström; [2013]
    Nyckelord :Matematik; förskola; lek; lärande; småbarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. LÄS MER

  3. 13. "Man får två stycken var" : En studie om barns användande av matematiska begrepp i den fria leken inomhus på förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Astrid Andersson; Irene Emilsson; [2012]
    Nyckelord :matematiska begrepp; förskola; fri lek; fyraåringar;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka matematiska begrepp vi kan uppfatta att fyraåringar använder sig av under den fria leken inomhus på förskolan. Vi har också undersökt vilka leksituationer de befinner sig i när de använder sig av matematiska begrepp. LÄS MER

  4. 14. Framtagande av normeringsvärden för kartläggningsmaterialet KaTid-Barn 5-10 år, samt en jämförelse av tidsuppfattning mellan svenska och portugisiska barn, 5-10 år med typisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Pernilla Hedlund; Jenny Svanberg; [2012]
    Nyckelord :Utveckling; tidsuppfattning; normering; kulturella skillnader;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Arbetsterapeuters uppfattning om nyttan med tidshjälpmedel hos barn och ungdomar med Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Sanna Dahlander; Beatrice Öhgren; [2011]
    Nyckelord :Asperger syndrom; barn; ungdomar; tidshjälpmedel; arbetsterapeuter;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med Aspergers syndrom har svårigheter med tidshantering och tidsuppfattning vilket påverkar vardagsstrukturen negativt. De är i behov av en förutsägbar och strukturerad vardag och behöver hjälp att konkretisera tiden vilket kan ske med hjälp av tidshjälpmedel. LÄS MER