Sökning: "tjänstesektorn"

Visar resultat 21 - 25 av 186 uppsatser innehållade ordet tjänstesektorn.

  1. 21. Cross Border M&A - Friskt vågat, något vunnet? : En eventstudie om 85 stycken företag på Stockholmsbörsen-Mid Cap

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Fanny Karvonen; Emelie Johansson; [2020]
    Nyckelord :Acquisition; Abnormal Return; Event study; M A; Cross-border; Horizontal; Vertical; Industry; Efficient market-hypothesis; Random walk theory; Insider trade; Förvärv; Abnormal avkastning; Eventstudie; Gränsöverskridande transaktion; Horisontell; Vertikal; Bransch; Effektiva marknadshypotesen; Random walk-teorin; Insiderhandel;

    Sammanfattning : Förvärv av företag sker till höger och vänster, i alla länder, branscher och kategorier. Motiven till förvärv må vara av varierande art, men det som är av betydelse för ett företag är vilket värde ett förvärv kan generera. LÄS MER

  2. 22. Ett hållbart arbetsliv : En hotellreceptionists perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Andreas Andersson; [2020]
    Nyckelord :hotellreceptionist; värdigt arbetsliv; livskvalitet i arbetslivet; socialt hållbart arbetsliv; balans arbetsliv och privatliv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur svenska hotellreceptionister upplever de strukturella villkoren som hotell – och restaurangnäringen arbetar under, om de villkoren påverkar hur de kan balansera sitt arbetsliv med ett meningsfullt privatliv. Studien görs av två olika anledningar, dels för att täcka en kunskapslucka gällande ett svenskt perspektiv på hur hotellreceptionister upplever sitt arbetsliv, då det har varit avsaknad sen tidigare. LÄS MER

  3. 23. Företagskultur – en viktig faktor för att bedriva miljöinnovation? : En studie om sambandet mellan företagskultur och miljöinnovation inom den svenska tillverkningsbranschen och tjänstesektorn

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Lovisa Neuman; [2020]
    Nyckelord :Environmental innovation; innovation; corporate culture; manufacturing industry; service sector; Miljöinnovation; innovation; företagskultur; tillverkningsbranschen; tjänstesektorn;

    Sammanfattning : De miljörelaterade utmaningarna som världen står inför medför en ökad press på företag från intressenter att bedriva sin verksamhet på ett sätt som inte skadar miljön utan berikar den. En förutsättning för att kunna möta miljöutmaningarna anses vara att företag i högre utsträckning bedriver innovation där hänsyn tas till dessa miljörelaterade problem, så kallade miljöinnovationer. LÄS MER

  4. 24. IFRS 16 påverkan på företagens finansiella rapporter : En kvantitativ studie om IFRS 16 påverkan på nordiska börsnoterade företag inom detaljhandeln, tjänstesektorn och byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tarik Abushiere; Idris Jound; [2020]
    Nyckelord :IAS 17; IFRS 16; leasing; operational leasing contracts; financial leasing contracts; IAS 17; IFRS 16; leasing; operationella leasingavtal; finansiella leasingavtal;

    Sammanfattning : Background and problem: IAS 17, the name of the previous standard of leasing, allowed firms to showcase their leasing as either operational or financial. This allowance led to the financial reports of firms not presenting the leasing requirements and therefore showing misleading financial ratios. LÄS MER

  5. 25. Skapandet av varumärkeslojalitet online : En kvalitativ studie om vad som leder konsumenter till varumärkeslojalitet på webbsidor inom produkt- samt tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Gundmark; Hanna Forsberg; Evelina Nohlgren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur skiljer sig betydelsen av faktorer inom varumärkeslojalitet online för konsumenter på webbplatser inom produkt- och tjänstesektorn? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som har en inverkan på konsumenters varumärkeslojalitet till webbplatser i produktsektorn gentemot webbplatser i tjänstesektorn. Genom att undersöka de faktorer som påverkar konsumenters vilja att göra repetitiva köp från ett varumärke online skapas en djupare förståelse om vad som driver konsumenter till varumärkeslojalitet. LÄS MER