Sökning: "träningsskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade ordet träningsskolan.

  1. 16. Intensiv beteendeterapi, IBT för elever med autism och utvecklingsstörning. En arbetsmetod för elever och lärare i träningsskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanne Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract: Den här studien handlar om elever med autism och utvecklingsstörning och om en arbetsmetod som kallas för intensiv beteendeterapi/träning, IBT. Intensiv beteendeträning är inte bara en mängd övningar som möjliggör utveckling av ett flertal av barnets förmågor. LÄS MER

  2. 17. Kardborreband för kommunikation : – En studie om hur AKK och upplevelsebaserat lärande kan främja elevernas kommunikation i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Andersson; Theresé Eriksson; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; träningsskola; kommunikation; AKK; upplevelsebaserat lärande; Experiential learning; Kolb;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie som är inspirerad av fenomenologin. 14 verksamma lärare inom grundsärskolans inriktning träningsskola deltog i studien. Samtliga arbetade med olika former av AKK och upplevelsebaserat lärande. LÄS MER

  3. 18. Arbetsmetoder och strategier för att skapa delaktighet och inflytande i grundsärskolan. : Lärare berättar om sitt arbete inom grundsärskolans ämnesområden, inriktning träningsskolan.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Elfstedt; [2016]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; inflytande; delaktighetsmodellen; kommunikation; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några lärares strategier, inom grundsärskolan inriktning träningsskola, för att göra eleverna delaktiga i kommunikationen som sker under en skoldag samt vilka arbetsmetoder de använder för att utveckla elevernas inflytande över sin skolsituation. Studiens tillvägagångssätt är att låta verksamma lärare berätta om deras arbetsmetoder och strategier för att utveckla elevernas delaktighet och inflytande under skoldagen. LÄS MER

  4. 19. Att vara delaktig i känslan : Lärares uppfattning om elevers förutsättningar till delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Monica Assmundson; [2016]
    Nyckelord :Socialt samspel; Grundsärskola; Träningsskola; Undervisning; Förutsättningar och behov;

    Sammanfattning : Denna studie erbjuder en fördjupad kunskap om lärares syn på elevers förutsättningar till att vara delaktiga i undervisningen. Studien lyfter delaktighetsbegreppets komplexitet och försöker genom att undersöka lärares syn på delaktighet få fördjupad kunskap om elevers möjligheter och hinder att nå delaktighet i undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Att ha ett pedagogiskt tänk : Rektorers syn på möjligheter att utveckla kunskap för elever i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Therese Bergman; Charlotte Rothzén; [2016]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; kunskapsutveckling; träningsskola; yrkesbakgrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad insikt om rektorers syn på vad som påverkar kunskapsutvecklingen för de elever som studerar enligt träningsskolans kursplan.   Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vilka möjligheter finns för elever att utveckla kunskaper utifrån sina varierande förutsättningar? Vilken betydelse har personalens yrkesbakgrund för elevernas kunskapsutveckling?   Som metod för denna studie har sex rektorer intervjuats, samtliga med organisatoriskt och pedagogiskt ansvarig för elever som studerar enligt träningsskolans kursplan. LÄS MER