Sökning: "träningsskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade ordet träningsskolan.
21. Kommunikation i Träningsskolan : Lärares erfarenheter av bildstöd i arbete med icke verbala elever med intellektuell funktionsnedsättning och Autism Spectrum Tillstånd
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra lärares erfarenheter av hur elevers kommunikationmöjliggörs med hjälp av bildstöd i träningsskolan. I träningsskolan har alla elever enintellektuell funktionsnedsättning men denna studie belyser också icke verbala elever, samtelever med Autism Spektrum Tillstånd (AST). LÄS MER
22. Utmaningar i grundsärskolans kursplaner: Sju grundsärskolelärares uppfattningar av förmågor och kunskapskrav i läroplanen för grundsärskolans båda inriktningar; ämnen i grundsärskolan och ämnesområden i inriktning träningsskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
23. "Om samtalsmotorn inte finns. Hur samspelar vi då?" : En studie om pedagogers arbetssätt med social och kommunikativ kompetens i träningsskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Socialt samspel och kommunikation är centralt för elevers utveckling inom träningsskolan. Det finns inte mycket forskning på området och det är oklart vilka metoder och arbetssätt som idag tillämpas inom träningsskolan för att stärka eleverna i sociala samspel. LÄS MER
24. "Men hjälp mig" : -En studie om hur samspelet kan ta sig uttryck i undervisningen inom träningsskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Forskning påvisar att samspel är gynnsamt för undervisningssituationen, men det finns väldigt lite forskat kring eleverna på träningsskolans möjligheter till samspel. Det lilla som finns visar att samspelet mellan eleverna i denna skolform är begränsat (Göransson, 1995; Östlund, 2012). LÄS MER
25. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER