Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tunna (blå) linjen mellan fiktion och verklighet : En publikstudie om hur polisen anser att deras yrke framställs i tv-serien Tunna blå linjen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Judith Bringner; [2021]
    Nyckelord :Qualitative research; Audience research; Semi-structured interviews; Representations theory; Identity theory; Jargon; Humor; Drama; tv series; Police; Tunna blå linjen; Sveriges Television; SVT.; Kvalitativ forskningsstudie; Semistrukturerad Intervjuguide; Publikstudie; Representationsteori; Identitetsteori; Jargong; Humor; Drama; tv-serier; Polisen; Tunna blå linjen; Sveriges Television; SVT.;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat hur polisen uppfattar att deras yrke framställs och representeras i tv-serien Tunna blå linjen som visas på SVT. Detta har gjorts genom en kvalitativ forskningsmetod som bygger på semistrukturerade forskningsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Skam - En blivande klassiker i svenskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zlatan Azinovic; [2019]
    Nyckelord :Skam; tv-serier; populärkultur; svenskundervisning; rörliga bilder;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vad tv-serier, och framförallt Skam har för didaktisk potential och om eleverna lär sig något av att arbeta med Skam utifrån kursplanen i svenska. Lärare bör ha kunskap och ett intresse om vilka texter som väcker ett känslomässigt engagemang och som utvecklar eleverna. LÄS MER

  3. 3. Medier som engagerar : En studie av digitala epitexter kring svenska TV-serier

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ann Svensson; Josefin Andersson; [2012]
    Nyckelord :paratext; epitext; tv series; convergence; socal identity; fandom; participatory culture; paratext; epitext; tv-serie; konvergens; social identitet; fankultur; deltagarkultur;

    Sammanfattning : Sätten att titta på TV-serier har utökats de senaste åren i och med Internets allt mer centrala rolli vår mediekonsumtion. Sverige har gått ifrån att vara ett land med en enda public service-kanaltill ett med ett stort utbud av kommersiella TV-kanaler med syfte att locka tittare och annonsörer. LÄS MER

  4. 4. Varför är populärkultur viktig i undervisningen? Buffy The Vampire Slayer som ett didaktiskt redskap för att arbeta med identitetsskapande och värdegrundsfrågor i gymnasiet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gabriella Stenberg; [2012]
    Nyckelord :Populärkultur; pedagogik; text; rörlig bild; Buffy;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serienBuffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför alltför värdegrundsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Vi och nördarna - Individer i ett postmodernt samhälle och deras vilja att identifiera sig med karaktärer i serier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mats Ahlberg; Jennifer Nicolaysen; [2012]
    Nyckelord :The Big Bang Theory TV-serie ; identitetsskapande; den postmoderna identiteten; image; jaget och beundrarskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Vi och nördarna – Individer i ett postmodernt samhälle och dess vilja att identifiera sig med karaktärer i serier Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Nyckelord: Identitetsskapande, image, den postmoderna identiteten, The Big Bang Theory (TV-serie), jaget och beundrarskap. LÄS MER