Sökning: "undersökning folkhögskola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden undersökning folkhögskola.

  1. 1. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  2. 2. Lärarens roll för framåtsyftande lärmiljöer : En intervjustudie om lärarens roll för framåtsyftande lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Gårdsäter; Keitty Nizigiyimana; [2022]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; fritidspedagogik; lärmiljö; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärmiljöer i fritidshemmet struktureras, utifrån fritidshemslärarnas/fritidshemspersonalens erfarenheter och samverkan med klasslärare för framåtsyftande fysiska lärmiljöer. Denna undersökning söker svar på följande frågeställningar; vilken inverkan fritidshemslärarna har på lärmiljöerna och på vilket sätt kan eleverna förbättra samt trivas på fritidshemmet? Studien är teoretiskt förankrad i det sociokulturella perspektivet och pragmatismen. LÄS MER

  3. 3. "Men se här—det här har funnits förut" : Ett regionarkivs arbete med utåtriktad verksamhet under Coronapandemin och rollen digitala verktyg spelat för verksamheten

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Blick; [2022]
    Nyckelord :arkiv; regionarkiv; utåtriktad verksamhet; digitala verktyg; coronapandemin; coronaanpassning;

    Sammanfattning : Utifrån syftet att undersöka hur utåtriktad verksamhet genomförts under Coronapandemin vid ett av Sveriges regionarkiv samt vilken roll digitala verktyg haft under perioden har denna undersökning utgått från följande frågeställningar: Hur upplever arkivarierna att den utåtriktade verksamheten förändrats under de restriktioner som varit rådande under coronapandemin? Vilka arbetsprocesser har sett en ökad användning av digitala verktyg för att genomföras under pandemin? För att besvara undersökningens frågor genomfördes en semi-strukturerad intervju med två verksamma arkivarier vid ett regionarkiv. Deras svar har sedan analyserats utifrån Karin Åström Ikos uppdelning av utåtriktad verksamhet som bestående av tillhandahållande, tillgängliggörande, synliggörande samt levandegörande för att nå fram till vilka aspekter av den utåtriktade verksamheten som förändrats under pandemin. LÄS MER

  4. 4. Undersökning av 802.11ax och förslag på implementation på skola

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Mårten Hedberg; [2021]
    Nyckelord :802.11ax; WIFI 6;

    Sammanfattning : Denna rapport innefattar en genomgång av den nya 802.11ax (WIFI6)-standarden med djupdykning och förklaringar på de nya funktionerna BSS Coloring, Target Wake Time och OFDMA med flera. LÄS MER

  5. 5. Elevers attityd till dialekter : –  en kvantitativ och kvalitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jakob Hammarlund; [2018]
    Nyckelord :Attityd; dialekt; fenomenografi;

    Sammanfattning : Min uppsats behandlar elevers attityd till dialekter. Den bygger på en enkätundersökning där enkäter har distribuerats till en gymnasieskola i Örebro och en folkhögskola i Stockholm. LÄS MER