Sökning: "undervisning omsorg"

Visar resultat 11 - 15 av 106 uppsatser innehållade orden undervisning omsorg.

  1. 11. Empatisk förmåga i förskolan : En studie av fem förskollärares upplevelser av sitt arbete med att främja barns utveckling av empatisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Fröjd; [2023]
    Nyckelord :Empatisk förmåga; sociala färdigheter kompetenser; förskola; barn; omtanke; medkänsla;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det under kapitlet Förståelse och medmänsklighet, att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla empati och omtanke. Tidigare forskning visar att barn som har bristande färdigheter i empatisk förmåga finner högre risk att hamna i utanförskap i barngruppen. LÄS MER

  2. 12. Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lars Brandström; Camilla Capert; [2023]
    Nyckelord :gruppsamtal; inkluderande undervisning; kommunikation; matematiksamtal; utforskande samtal.;

    Sammanfattning : Brandström, Lars och Capert, Camilla (2023). Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.  Elevers perspektiv på undervisningen är sällan representerat i forskning. LÄS MER

  3. 13. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Långström; [2023]
    Nyckelord :ECE; Teacher-child interaction; Relationer; förskola; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  5. 15. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER