Sökning: "undervisning omsorg"
Visar resultat 21 - 25 av 106 uppsatser innehållade orden undervisning omsorg.
21. ”Vi bara löser det, eller…?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av relationsbygge i stora barngrupper och låg personaltäthet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Idag är de flesta barnen i åldern 1 - 5 år i Sverige inskrivna i förskolan och tillbringar en stor del av sin barndom där. Barngrupperna har under de senaste åren vuxit i storlek och personaltätheten har minskat. LÄS MER
22. Utomhusundervisning i fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning för främjandet av elevers sociala färdigheter.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien syfte är att få en djupare kunskap om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning i främjandet av elevers sociala färdigheter. Genom semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare på två olika fritidshem i södra Sverige, synliggjordes fritidslärarnas upplevelser om vilka sociala förmågor elever utvecklar via utomhusundervisning. LÄS MER
23. Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. LÄS MER
24. Från dagisfröken till förskollärare : Förskollärares berättelser om ett förändrat uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Den svenska förskolan som institution började på 1800-talet med barnkrubban där fokus var omsorg. Genom åren förändrades institutionen och 1998 blev det förskola med fokus på omsorg och undervisning som en helhet. LÄS MER
25. Barn med språklig sårbarhet i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på hur förskollärare stödjer barn i lek, undervisning och omsorg.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur förskollärare i förskolan arbetar kringbarn med språklig sårbarhet och hur barn med språklig sårbarhet stöttas i lek, omsorgoch undervisning. Ytterligare en del av syftet är att lyfta fram vilka material somförskollärarna menar kan stötta barn med språklig sårbarhet i förskolan. LÄS MER