Sökning: "undervisning som inkluderar sinnen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden undervisning som inkluderar sinnen.

  1. 1. Tingens betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen - spelar utomhus eller inomhus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Isabelle Hagström; Anna Söndergaard; [2023]
    Nyckelord :connectedness to the environment; contextually rich concrete experience; intresse; naturvetenskap; naturorientering; ta med naturen in; ting; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Trots att elevernas intresse för de naturvetenskapliga ämnena har sjunkit med åren är det viktigt att lärare förser elever med de kunskaper eleverna behöver för att kunna verka och agera som framtida demokratiska medborgare. Undervisning som inkluderar utomhuspedagogik gör förståelsen mindre abstrakt för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Att inkludera estetiska lärprocesser i svenskundervisning : Möjligheter och utmaningar ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martha Fagerberg; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; teachers’ perceptions; aesthetics in teaching; teaching including senses; varying working methods; Swedish language; teacher education; Estetiska lärprocesser; lärares uppfattningar; estetik i undervisning; undervisning som inkluderar sinnen; varierande arbetssätt; svenskundervisning; lärarutbildning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to deepen the knowledge about teachers’ attitudes towards aesthetic learning processes and how they, based on their perception of opportunities and obstacles, chose to include aesthetic elements in Swedish teaching.  The study focused on the teachers’ perceptions, which means that the analysis of collected data material has a phenomenographic approach. LÄS MER

  3. 3. Staden som resurs i historieundervisningen : En tematisk analys av hur elever upplever platsens betydelse för lärande i arbetet med lokalhistoria

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; lokalhistoria; erfarenhetspedagogik;

    Sammanfattning : I de skandinaviska länderna är det många lärare som använder närmiljön i undervisningen, men trots detta finns det lite forskningsbaserad kunskap om det praktiska genomförandet. Den forskning som finns är till största del inriktad på miljö, vetenskapliga och geografiska ämnen och få mot historieämnet. LÄS MER