Sökning: "undervisningsmetoder i kemi"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden undervisningsmetoder i kemi.
1. Gymnasieelevers syn på kemiundervisning : ”Bästa undervisningen” ur ett elevperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : I utbildningen till att bli lärare möts vi kontinuerligt av olika undervisningsteorier och fördelarna med dessa ur ett vetenskapligt perspektiv. Teorierna är skapade av forskare, kursdokument har formulerats av Skolverket och politiker slår gärna ett slag för hur de tycker att undervisningen ska skötas. LÄS MER
2. Bevarande av svenska skogars biologiska mångfald : En sammanställning över metoder och verktyg som används i Sverige för att bevara mångfalden med fokus på spridningskorridorer och naturvårdsbränningar samt möjliga vägar framåt i ett föränderligt klimat
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Den biologiska mångfalden i Sverige såväl som globalt minskar kraftigt och har gjort under en längre tid. Utdöendetakten idag är upp till 1000 gånger snabbare än den naturliga och många arter har redan dött ut delvis på grund av klimatförändringar. LÄS MER
3. Vad är vatten? : En experimentell studie om hur laborativ- och traditionell undervisning påverkar elevers förståelse för vattnets aggregationsformer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Tidigare forskning visar att det knappt finns forskning om vilken undervisningsform som lämpar sig för implementering för yngre elever i kemi. Frågan om att hitta en undervisningsmetod som ökar elevernas prestationer i kemi är en utmaning i det moderna skolsystemet. LÄS MER
4. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER
5. Undervisningsmetoder som kan väcka elevernas intresse för kemi i årskurs 7–9 : - en studie utifrån fem kemilärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Enligt Skolverket bör elevernas intresse vara en utgångpunkt i undervisningen. Många forskare har undersökt elevernas intresse för att ge oss en förståelse kring intressefaktorer. LÄS MER