Sökning: "uppgiftens betydelse"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden uppgiftens betydelse.

  1. 6. Resonera muntligt inom matematiken : Fyra faktorer som påverkar elevens utveckling av resonemangsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Espling; Rune Lindgren; [2018]
    Nyckelord :diskussion; helklassdiskussion; matematik; matematiska uppgifter; normer; resonemangsförmåga; resonemang; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vad forskningen visar om elevers resonemangsförmåga i matematiska samtal i åldrarna 8–14 år. Studiens resultat grundas på 13 internationella artiklar, där merparten utförts i en amerikansk kontext. LÄS MER

  2. 7. Företagsförvärv – En analys av det köprättsliga felansvaret

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Vanessa Tellenmark; [2018]
    Nyckelord :Företagsförvärv; Köplagen; Riskfördelning; Riskanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The starting point for this thesis has been that all shares in a limited liability company are transferred to a buyer. The presentation analyses how the risk of errors in the target company is divided between the buyer and the seller, based on the provisions of the Sale of Goods Act. LÄS MER

  3. 8. “Varför ska vi lära oss det här?” : - en studie om elevers inställning till ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Louise Ribbestam; Caroline Kronstedt; [2017]
    Nyckelord :Fenomenografi; dynamiskt mindset; motivationsfaktorer; matematik; elevers uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga betydelsefulla faktorer som påverkar elevers inställning till ämnet matematik. Studien fokuserar på bidragande faktorer som kan skapa en positiv inställning till matematik hos elever. Empiri har samlats in via individuella elevintervjuer. I intervjuerna ingick intervjufrågor och räkneuppgifter. LÄS MER

  4. 9. Elevers resonemang kring matematiska textuppgifter : En studie baserad på intervjuer med elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Fredriksdotter; Tina Wesslén; [2017]
    Nyckelord :elever i matematiksvårigheter; matematiska textuppgifter; relationellt perspektiv; tematisk analys; Vygotskij;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen handlar om hur några elever i årskurs nio, i matematiksvårigheter, resonerar kring matematiska textuppgifter. Syftet med undersökningen är att få en fördjupad kunskap om och förståelse av betydelsen av textens formulering för förmågan hos några elever i årskurs nio, som är i matematiksvårigheter, att lösa matematiska textuppgifter. LÄS MER

  5. 10. "Tiotal för sej och ental för sej" : Elevers förmåga att välja effektiva beräkningsstrategier vid subtraktion

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Nilsson; [2015]
    Nyckelord :subtraction; calculation strategies; task design; solution ability; subtraktion; beräkningsstrategier; uppgifters utformning; lösningsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elever i årskurs 3 anpassar beräkningsstrategierna utifrån subtraktionsuppgifternas olika utformning, samt om vissa beräkningsstrategier är effektivare än andra. Syftet är också att undersöka om uppgifternas utformning har betydelse för elevernas lösningsförmåga. LÄS MER