Sökning: "utbildning personlighetsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utbildning personlighetsutveckling.
1. Läsa Leffler bör man! : En undersökning av didaktisk potential i Anne Charlotte Lefflers Sanna kvinnor (1883)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Det svenska skolväsendet vilar på demokratisk grund och förhåller sig därför till ett värdebaserat arbete. Det innebär att elever, genom sin utbildning, ska lära sig om värderingar såsom: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. LÄS MER
2. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER
3. Studiebesökens roll i undervisningen : En studie som belyser lärarperspektivet på studiebesök i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärarperspektiv undersöka hur lärare förhåller sig till att använda studiebesök, närmiljön och det omgivande samhället i sin undervisning. Metoden jag har valt att använda är en kvalitativ metod med intervjuer då det är deltagarnas upplevelser och åsikter jag är intresserad av. LÄS MER
4. Vad ska man med dynamisk pedagogik till? : En studie av möjligheterna att använda den dynamiska pedagogiken i praktisk verksamhet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om dynamisk pedagogik går att använda i praktisk verksamhet. Studien har ett kvalitativt perspektiv och består av en litteraturstudie av Lipschütz (1971/ 2004), en intervjustudie med tre deltagare och en enkätstudie med 32 deltagare. LÄS MER
5. Till månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg grad uppmärksammas i dagens skoldebatt. LÄS MER