Sökning: "utdelningsnivåer"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utdelningsnivåer.
1. Ägarkoncentrationens påverkan på utdelningsnivåer
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: I takt med att företag växer och blir större växer också skaran av aktieägare. Det stora antalet ägare och spridningen av ägandeskapet får konsekvenser för ägarnas förmåga att kontrollera företagen. LÄS MER
2. Utländskt ägande och utdelningsnivåer i svenska börsföretag
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska ägarmodellen, som karaktäriseras av ett väldigt koncentrerat ägande, är på tillbakagång på grund av ett alltmer globaliserat ägande. Det ökade utländska ägandet i Sverige skulle kunna påverka det enskilda företaget på många olika sätt. LÄS MER
3. Utdelningar och signaleffekter : En studie om sambandet mellan förändring i utdelningsnivå och förändring i börsvärde
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Efter en tid av stabila utdelningsnivåer har ett flertal svenska börsnoterade bolag sänkt sina utdelningar under 2009. För att undersöka hur marknaden reagerar på en förändring i utdelningsnivå kan utdelningars signaleffekter studeras. LÄS MER
4. Rika byggare leka bäst
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Att genom studier på byggbranschen i Sverige lämna ett bidrag till den idag aktuella debatten kring kvartalskapitalism på börsen. En kvalitativ studie genomförd på tre fallföretag inom byggbranschen. Vi finner inget stöd för att företagen i vår studies investeringar har någon påverkan på utdelningsnivåer. LÄS MER
5. Utdelningspolicyns determinanter : En studie omfattande 28 stora svenskabörsbolag
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Utdelningsnivåer bland företag är något som har fångat ekonomers intressen under en lång tid. Under 1960-talet presenterades irrelevansteorin av Merton Miller och Franco Modigliani. Teorin går ut på att ett företags värde är oberoende av dess utdelningspolicy i en värld utan skatter och transaktionskostnader. LÄS MER