Sökning: "utrikesfödda"

Visar resultat 36 - 40 av 132 uppsatser innehållade ordet utrikesfödda.

  1. 36. Studie- och yrkesvägledning av nyanlända i vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Faris Mahmud Jimie; Freddy Åström; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; nyanlända; vuxenutbildning; holistiskt synsätt; interkulturell vägledning; utrikesfödda;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka förståelsen för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning av nyanlända i vuxenutbildning. Studien har följt ett kvalitativt tillvägagångssätt, med intervju som metod. Intervjun genomfördes med fem verksamma studie-och yrkesvägledare som arbetar i närkontakt med nyanlända. LÄS MER

  2. 37. Flerspråkighet som en resurs i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers inlärning av det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marigona Racaj; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; native-born students; foreign-born students; intercultural teaching; second language learning; Flerspråkighet; inrikes födda elever; utrikesfödda elever; interkulturell undervisning; språkutveckling; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är ge ett kunskapsbidrag om hur några gymnasielever upplever att deras flerspråkighet inkluderas i svenskundervisningen för att främja språkutvecklingen. För att uppnå syftet har följande frågor besvarats: Hur upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna sin flerspråkighet och hur talar de om sin flerspråkighet? Vilka språkliga aspekter upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna påverkar inlärningar av det svenska språket? Hur upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna att deras flerspråkighet tas tillvara i svenskundervisningen? Studien tar sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin där språket har en viktig funktion för elevernas inlärning. LÄS MER

  3. 38. Transkulturell Omvårdnad : En litteraturstudie om sjuksköterskans erfarenheter av transkulturell omvårdnad

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Denise Eklund; Josefine Björklund Bardun; [2021]
    Nyckelord :experiences; communication; cultural competence; nurses; transcultural nursing; erfarenheter; kommunikation; kulturell kompetens; sjuksköterskor; transkulturell omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen i samhället ökar och i dagsläget är strax över två miljoner av Sveriges befolkning utrikesfödda. Sjuksköterskans krav på kulturell kompetens ökar då mötet med människor från olika kulturer förekommer i större utsträckning än tidigare. LÄS MER

  4. 39. ”SVÅRIGHETER OCH MÖJLIGHETER ATT TA SIG PÅ ARBETSMARKNADEN” : En kvalitativ studie om erfarenheter hos högutbildade utrikesfödda från Afrika av att ta sig på den svenska arbetsmarknaden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Inès Iteka; [2021]
    Nyckelord :Utrikesfödda; högutbildade; etnisk diskriminering; social kompetens; sociala kontakter.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Personer utrikesfödda från icke-nordiska länder och andra EU-länder har det svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten är väldigt hög bland människor som är från Afrika och Asien som immigrerat till Sverige på grund av asyl eller familjeskäl, jämfört med människor som kommit till Sverige för att arbeta eller studera. LÄS MER

  5. 40. Upplevelser av närvaro och frånvaro av rasism och utanförskap i förskolan. En studie om etniciet och social (o)rättvisa

    Magister-uppsats,

    Författare :Åse Björk; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Etnicitet; Social rättvisa; Critical race theory; Fenomenologisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats för omsorg och undervisning av samhällets yngsta medborgare. Undervisningen har i uppdrag i enlighet med Läroplan för förskolan (Lpfö 18) att motverka diskriminerande tendenser av såväl barn som de vuxna som barnen har anknytning till. LÄS MER