Sökning: "utvärdering av temaarbete"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden utvärdering av temaarbete.

  1. 1. En tredelad arbetsmodell för att möjliggöra en utvecklad samverkan mellan förskola och hemmet : - Temaarbete, IKT – hemsida och dialogcafé

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Eriksson; Ellinor Löfving; [2014]
    Nyckelord :Tredelad arbetsmodell; IKT; barnperspektiv; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Detta är en rapport där arbetsprocessen för utformandet av en tredelad arbetsmodell beskrivs, vars syfte är att möjliggöra en utvecklad samverkan mellan förskola och hemmet. Barnperspektiv och samverkan ska ligga som grund för de tre delarna som är: temaarbete, IKT – hemsida och dialogcafé. De tre delarna bildar tillsammans en helhet. LÄS MER

  2. 2. Temaarbete : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar och erfarenheter i grundskolans tidigare år, årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Mathilda Jonsson; Amelie Kotkamaa; [2012]
    Nyckelord :Temaarbete; Tematiskt arbete; Lgr11; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Vårt övergripande syfte har varit att utifrån vår litteraturstudie undersöka hur lärare ser på arbetssättet temaarbete. Vi ville få en inblick i hur och varför man arbetar med tematiskt arbete i grundskolans tidigare år, årskurs 1-6, och vad lärare i skolan har för uppfattningar och erfarenheter om arbetssättet. LÄS MER

  3. 3. Tematiskt arbete i skolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Yvonne Forsgren; Anna Nyman; [2008]
    Nyckelord :tematiskt arbetssätt; ämnesintegrering; temaarbete; projektarbete; Lpo 94; pedagogiska inriktningar;

    Sammanfattning : Vårt övergripande syfte har varit att utifrån vår litteraturstudie undersöka hur lärare, som arbetar utifrån pedagogiska inriktningar där tematiskt arbete är centralt, ser på förutsättningar för detta arbetssätt. Vårt arbete påbörjades 2002 och när vi nu återupptar det har vi blivit intresserade av att se om dessa förutsättningar kan ha förändrats. LÄS MER

  4. 4. Det demokratiska barnet - en studie i interaktionen mellan barn och pedagoger ur ett inflytandeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Delander Adnerhill; [2006]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Demokrati;

    Sammanfattning : Genom en kritisk granskning av genomförandet av ett temaarbete i en förskola där man arbetar utifrån Reggio Emilias filosofi skall undersökningen belysa ett antal val/frågor pedagoger ställs inför då barnens inflytande och delaktighet skall styra processen. Frågeställningarna rör barnens möjligheter att kommunicera förväntningar kring temats innehåll och arbetssätt, förutsättningarna för att de skall kunna använda varandras kompetenser och kunskaper liksom förutsättningarna för en organisation som uppmuntrar till lärande möten som stimulerar fantasi och frågor under temats gång med utrymme för diskussioner, reflektion, dokumentation och utvärdering. LÄS MER