Sökning: "vad är livsvärld"
Visar resultat 1 - 5 av 294 uppsatser innehållade orden vad är livsvärld.
1. OMVÅRDNAD RELATERAD TILL RELIGIOSITET OCH ANDLIGHET. En litteraturöversikt om patienters upplevelser inom psykiatrin
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem som ökar både bland unga och vuxna i Sverige och diagnosgruppen är den enskilt största. Trots utveckling inom psykiatrisk vård har livskvalitén för personer med psykiska funktionshinder inte förbättrats. LÄS MER
2. Vad är samhällskunskap? : En uppsats om elevers tankar kring samhällskunskapsämnet och dess anknytning till elevernas livsvärld
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of the essay was to investigate what the students' perception of the social studies subjectwas and how it related to the students' lifeworld. The essay used qualitative group interviews withsecondary school students. LÄS MER
3. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER
4. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER
5. Varför räkna i matematiken?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Elevers motivation i matematik är en viktig förutsättning för att kunna bedriva matematikundervisning. Mest gynnsamt är så kallad inre motivation, att en handling utförs endast för individen skull, och i fallet med matematik för nöjet och tillfredställelsen av själva ämnet. LÄS MER