Sökning: "vad innebär offentlig förvaltning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden vad innebär offentlig förvaltning.

  1. 1. Ökad tillväxt för en större uppgift: En analys av Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete, sett genom institutionella logiker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Pia Frölén; [2023-09-12]
    Nyckelord :Polismyndigheten; Institutionell logik; Kompetensförsörjning; Styrformer; Byråkrati; New Public Management NPM ; Mål- och resultatstyrning; Managementbyråkrati; Managementmode; Tillitsbaserad styrning och ledning; Governance; post-NPM; Byråkratisk logik; Managementlogik; Tillitslogik;

    Sammanfattning : Polismyndigheten har i uppdrag av regeringen att med sitt kompetensförsörjande arbete öka sin tillväxt med 10 000 fler anställda till utgången av 2024. Mot bakgrund av kompetensförsörjningens styrande roll i en organisation syftar uppsatsen till att undersöka hur de olika styrformer som präglat offentlig sektor över tid har präglat Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete. LÄS MER

  2. 2. Etiskt ledarskap i offentlig förvaltning - En studie inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Johanna Jonasson; [2023-06-14]
    Nyckelord :Etiskt ledarskap; Offentlig förvaltning; Medarbetare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att med en jämförande ansats undersöka hur chefer respektive medarbetare upplever att det appliceras ett etiskt ledarskap av chefer inom äldreomsorgen, i den valda kommunen. Samt att utröna hur chefer respektive medarbetare anser att etiskt ledarskap främjar verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Vad påverkar trivsel i arbetet? : En kvantitativ undersökning om vilka friskfaktorer som kan ses för chefer inom offentlig förvaltning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lena Nyström; [2023]
    Nyckelord :arbetssituation; chefer; friskfaktorer; förutsättningar i arbetet; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Att arbeta som chef i kommunal sektor innebär att man befinner sig i en komplex organisationsstruktur med mycket varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden. Arbetet styrs av bland annat lagar och politiska beslut och möjligheterna att kunna påverka är begränsade, vilket innebär att cheferna hamnar i en utsatt position. LÄS MER

  4. 4. Automatiserad ärendehandläggning i förvaltningen – ett legalitetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Karla Hansen; [2023]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; rättsinformatik; automatiserad ärendehandläggning; automatiserat beslutsfattande; legalitetsprincipen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Automatiserad ärendehandläggning är vanligt förekommande inom den offentliga förvaltningen och beräknas öka. Trots att automatiserad ärendehandläggning inte är något nytt rättsligt fenomen är regleringen på området bristfällig. LÄS MER

  5. 5. Lokaler i bottenvåningar i flerbostadshus; detaljplaneregleringar och dess konsekvenser. En studie av Liljeholmskajen i Stockholm m.fl.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Anna Hamsten; Rebecca Wedberg; [2020]
    Nyckelord :Användningsbestämmelse; bostadsrättsförening; centrumändamål; detaljplan; flexibilitet; förvaltning; aktiv bottenvåning; hyreslokaler; 3D-fastighetsbildning; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is mainly to do a follow-up investigation considering the establishment of non-housing premises on the ground floor in dwelling houses at Liljeholmskajen in Stockholm. In detailed development plans, the usage of the ground can be regulated with usage provisions and sometimes a developer must build something particular that the city’s planners decide, without other options. LÄS MER