Sökning: "vad tycker barnen om matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vad tycker barnen om matematik.

  1. 1. Digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Michaela Andersson; Tilda Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; surfplattor; ipads; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens samhälle har blivit mer digitaliserat och digitala verktyg har fått en större plats i Läroplanen för förskolan, vilket i sin tur har medfört ökade krav på pedagogernas digitala kompetenser. Det finns ännu inte så mycket forskning gjord kring användningen av digitala verktyg inom förskolan. LÄS MER

  2. 2. Musik i förskolan : Hur pedagoger beskriver arbetet med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Sandström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur pedagoger använder musik i förskolan. Det kommer ta upp vad pedagoger har för medvetet syfte med olika musikaliska tillfällen samt vad pedagoger anser att musik bidrar till utöver de övriga ämnena som praktiseras i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Mathematics and music

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Thorbjörnsson; [2014]
    Nyckelord :music; mathematics; singing; rythm; preschool; kindergarden;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en uppfattning om vilka matematiska aktiviteter som genomförs och kan genomföras under sångstunder på förskolor i Sverige och om de genomförs på ett sätt så att barnen arbetar mot målen i läroplanen. Detta eftersom mycket forskning tyder på att mycket matematikinlärning kan ske under sångstunder/musiklektioner. LÄS MER

  4. 4. Att synliggöra matematiken i förskolan : En intervjustudie av pedagogers synvinkel på matematiken i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Hällqvist Skult; Kimberly Brännström; [2014]
    Nyckelord :Pedagoger; matematik; kvalitativ intervjumetod; utforskande material; arbetssätt; fenomenografiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur yrkesverksamma pedagoger beskriver sitt arbete med matematiken i förskolan. Den kvalitativa metod vi har valt att använda i studien består av intervju med utbildade och erfarna pedagoger. LÄS MER

  5. 5. ”…man får liksom läsa lite mellan raderna.” : Det matematiska arbetet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johanna Johansson; Malin Novin; [2014]
    Nyckelord :matematik; förskola; förskollärare; arbetssätt; läroplan; begrepp;

    Sammanfattning : I vår studie undersöker vi hur förskollärare beskriver det matematiska arbetssättet i förskolan.Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med matematik tillsammans med barnen samt hur de anser sig använda förskolans läroplan i det matematiska arbetet. LÄS MER