Sökning: "vardagsproblem"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet vardagsproblem.
11. Bilderboken i skolan : En studie om pedagogers användning av bilderboken i den pedagogiska verksamheten.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers användning av bilderboken i den pedagogiska verksamheten i skolan ur ett sociokulturellt perspektiv. För att uppnå syftet användes samtalsintervjuer som metod. I denna studie medverkade sex pedagoger som arbetar från förskoleklass upp till klass 3. LÄS MER
12. Den hälsosamma kosten : uppfattningar, resonemang och livsmedelsval
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Många konsumenter är idag mycket hälsomedvetna och önskar att äta en hälsosam kost, men möter i sin vardag ett flertal problem. Livsmedelsval kan handla om ställningstaganden och identitet, prismedvetenhet och miljömedvetenhet. Många faktorer påverkar synen på vad som är en hälsosam kost. LÄS MER
13. Benförlängning på barn : Sju föräldrars upplevelser under vårdprocessen
Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Benförlängning har hjälpt många barn att få lika långa ben. Det är en tidskrävande och ofta en smärtsam procedur att genomgå denna behandling. Ett fåtal studier visar barns upplevelser av att ha genomgått benförlängning. LÄS MER
14. Det våras för uppror : Om bevakningen av Tunisien, Egypten och Libyen år 2011 i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Det här är en studie om den svenska dagstidningsrapporteringen om inledningen av den arabiska våren i Tunisien, Egypten och Libyen under år 2011. Vår utgångspunkt är de tolv klassiska nyhetsvärderingsteorierna, med tyngd på geografisk, kulturell och ekonomisk närhet. LÄS MER
15. Skolk på gymnasienivå - varför då? : En studie om skolk, orsak och verkan sett ur ett elevperspektiv.
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Arbetets art: Examensarbete, 15 hp Lärarprogrammet Titel: Skolk på gymnasienivå – varför då? Författare: Annika Jörbrink-Svensson Handledare: Yvonne Berneke ABSTRAKT Skolverket (2009) har de senaste åren uppmärksammat den stora ogiltiga frånvaron i skolan. Efter att ha arbetat som lärare i snart femton år inom yrkesförberedande program på gymnasieskolan har jag märkt att tendensen av skolk bland eleverna har ökat. LÄS MER