Sökning: "varför berätta berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden varför berätta berättelser.

  1. 1. Utmanande situationer i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om förskollärares vardagliga möten med barn i utmanande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Bengtsson; Linn Helldén; [2020]
    Nyckelord :förskola; utmanande situationer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen kring förskollärares vardagliga möten med barn i situationer som upplevs som utmanande, genom att förskollärare får beskriva och berätta deras egna möten genom intervjuer. Det studien uppmärksammade genom informanternas berättelser är att de upplever att de agerar mycket med sina känslor i mötet med barnen vilket resulterar till arga tonfall. LÄS MER

  2. 2. ”De ville inte lyssna på mig när jag ville berätta varför dinosaurierna försvann” - Barn berättar om förskolan – en induktiv studie med narrativ ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Johansson; Johanna Wulff Wasberger; [2019]
    Nyckelord :barns perspektiv; berättelser; förskola; induktiv; narrativ; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig hur förskolan kan uppfattas ur barnens perspektiv vilket undersöktes med samtal som metod. Våra besök genomfördes under en period av två veckor där åtta barn på två olika förskolor deltog i enskilda samtal med oss. Sammanlagt deltog åtta barn i åldrarna tre till fem år. LÄS MER

  3. 3. Den olydiga kroppens politik : en feministisk studie av förkroppsligat motstånd i utomparlamentariska vänsterrörelser

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Elin Lundell; [2019]
    Nyckelord :social movements; resistance; embodiment; embodied resistance; feminist phenomenology; performativity; affect; sociala rörelser; motstånd; kroppslighet; förkroppsligat motstånd; feministisk fenomenologi; performativitet; affekt;

    Sammanfattning : This thesis explores the body as an agent of political change as well as embodied aspects of political resistance. It analyses the experience of activists of the extraparliamentary left through the lens of feminist theories on resistance and embodiment. LÄS MER

  4. 4. Skogen som pedagogisk miljö : Fem förskollärares motiv till att använda sig av skogen i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Högberg; Isabelle Renström; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogisk miljö; Pedagogiska överväganden; Skogen; Förskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om skogen som pedagogisk miljö. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på varför förskollärarna gör pedagogiska överväganden om att använda skogen i sin undervisning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. And that kind of torture, that kind of stress I got - en kvalitativ studie om hur homosexuella flyktingar från Uganda upplever processen att söka asyl i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lundén Pernilla; Holmgren Jeanna; [2014-11-19]
    Nyckelord :Hbt-flyktingar; Homosexuella flyktingar; Uganda; Intersektionellt perspektiv; Sverige; Migrationsverket;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur homosexuella flyktingar från Uganda upplever processen att söka asyl i Sverige. Studien har genomförts utifrån kvalitativa intervjuer med två kvinnor och två män från Uganda som sökt asyl på grund av hot mot sin sexuella läggning. LÄS MER