Sökning: "vetenskap inom pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden vetenskap inom pedagogik.

  1. 1. Undersökande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; inlärningsmetod; naturorienterande ämnen; grundskolans tidigare år.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena med fokus på grundskolans tidigare år. Inom utbildningspolitiken är en grundläggande fråga hur man undervisar i de naturorienterande ämnena på bästa sätt och den demokratiska rättighet som innefattas av att elever får möjlighet att utveckla naturvetenskapliga färdigheter för att kunna vara aktiva i samhällsutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Att lära elever läsa : Om läsinlärnings- och läsförståelsestrategier i ämnet svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marie Ivarsson Bjurteg; Therese Björkman; [2022]
    Nyckelord :Läsutveckling; Läsinlärningsstrategier; Läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : När elever börjar årskurs 1 finns en stor variation gällande elevers läskunskaper. En väsentlig del med läsundervisningen är att den når ut till alla elever oavsett tidigare kunskaper, vilket förutsätter att lärare använder en variation av olika läsinlärnings- och läsförståelsestrategier. LÄS MER

  3. 3. Vetenskap och (be)prövad erfarenhet. : En analys av teman i läromedel inom Att Skriva sig till Läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Therese Heikki; [2018]
    Nyckelord :ASL; Att Skriva sig till Läsning; läromedelsanalys; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; svenska;

    Sammanfattning : Skolan ska idag vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket läromedelsförlagen inte alltid tar hänsyn till. Denna studies syfte var således att bidra med kunskap om var läromedel har sin grund för att utröna om läromedel inom ASL följer skolans krav. LÄS MER

  4. 4. Naturliga bilder? : Visuella representationer av genus i biologins läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Lundmark; [2017]
    Nyckelord :genus; läromedel; högstadiet; undervisning; biologi; naturvetenskap; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Naturvetenskaplig vetenskap har en särställning bland vetenskaperna och detta även inom skolans undervisning. Fakta men också normer som presenteras i naturvetenskapliga sammanhang tenderar att respekteras i högre grad än samhällsvetenskaper . LÄS MER

  5. 5. Fysiken, tekniken och framtiden : Om gränsdragningsarbete i forskning och lärogång inom fysik och teknik vid Uppsala Universitet 1955-1975

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Johanna Haglund; [2015]
    Nyckelord :fysikutbildning; fysikforskning; ingenjörsutbildning; boundary work; gränsdragningsarbete; epistemisk auktoritet; lärogång; pedagogik; Gieryn;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka utbildning och forskning inom fysik- och teknikämnena vid Uppsala universitet mellan åren 1955 och 1975. Här studeras dels växelverkan mellan två olika verksamheter; utbildning och forskning, och dels den lokala utvecklingen av, och gränsdragningsarbetet mellan, två vetenskapliga discipliner; fysik och teknik. LÄS MER