Sökning: "vetenskapliga artiklar matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar matematik.

  1. 16. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Pia Mellqvis; Mattias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :estetik; estetiska omdömen; estetiska uttryck; förundran; lågstadiet; lärande; motivation; naturvetenskap; observationsförmåga;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER

  2. 17. Matematik i grundskolan : en kunskapsöversikt om taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :matematik; taluppfattning; tidig grundskoleålder;

    Sammanfattning : Taluppfattning utgör en betydelsefull del i läroplanens kursplan för matematik i grundskolan. Lärare som undervisar i matematik behöver vara väl införstådda i innebörden av taluppfattning för att kunna förstå och möta elevers matematiska utveckling. LÄS MER

  3. 18. Rättvisa för division! : En litteraturstudie om hur elever utvecklar förståelsen för den inversa relationen mellan multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joline Sparf; Emilia Simonsson Annas; [2023]
    Nyckelord :Invers; metod; matematik; grundskolan; lärande; multiplikation; division;

    Sammanfattning : Den inversa relationen mellan multiplikation och division innebär att räknesätten är varandras motsatser. Att använda den inversa relationen som metod innebär att man kan använda sig av multiplikation för att beräkna division men också vice versa. LÄS MER

  4. 19. Utomhusmatematik : En systematisk litteraturstudie om att undervisa matematik utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ella Karlsson; Julia Henrixon; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; utomhusundervisning; matematik; hinder;

    Sammanfattning : Trots att det inte står något i läroplanen om utomhusmatematik påstås detvara en populär undervisningsmetod i Sverige. Denna systematiskalitteraturstudie har kritiskt granskat tio vetenskapliga artiklar för att kunnabesvara studiens frågeställningar utifrån en innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. Utmaningar förknippade med blockmodellen : En litteraturstudie om blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Rehnholm; Sara Ekedahl; [2023]
    Nyckelord :Singaporemetoden; blockmodellen; utmaningar; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en metod som används i matematikundervisning för att utveckla elevers matematiska kompetens. Den är en del av Singaporemetoden som togs fram i Singapore på 1980-talet. Till följd av blockmodellens framgång har den fått en stor spridning internationellt och används även i den svenska skolan. LÄS MER