Sökning: "vetenskapliga artiklar matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 152 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar matematik.

  1. 11. Likhetstecknet = en svårbegriplig symbol : En systematisk litteraturstudie om missuppfattningar och undervisningsstrategier kring likhetstecknet i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Grevesmühl; Anna Eriksdotter; Tilda Hagmo; [2024]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; missuppfattningar; matematikundervisning; lågstadiet; operationell; relationell; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie fokuserar på likhetstecknet och syftar till att beskriva vanliga missuppfattningar elever i årskurs 1–3 kan ha kopplat till likhetstecknet samt hur lärare kan undervisa för att motverka dessa missuppfattningar. 16 vetenskapliga artiklar har noggrant och strukturerat analyserats för att på ett tillförlitligt sätt sammanfatta forskningen för att besvara syftet och frågeställningar. LÄS MER

  2. 12. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  3. 13. Vilken inverkan har programmering på lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Farah El-khatib; Roba Nimer; [2023]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; programmering; effekt; påverkan; grundskola; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Abstract Avsikten med följande kunskapsöversikt är att undersöka betydelsen som programmering har på lärandet i matematikämnet. Metoden för att undersöka detta var att utföra en systematisk datasökning, alltså söka bland annat studier, metaanalyser, vetenskapliga artiklar i olika databaser. LÄS MER

  4. 14. Möjligheter med utomhusmatematik som metod : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; matematik; praktiskt lärande; upplevelser; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka forskning som berör området utomhuspedagogik med inriktning matematik. Vidare syftar undersökningen på att utreda hur lärare och elever upplever utomhuspedagogik som metod i matematik. LÄS MER

  5. 15. Undersökande undervisning i matematik och No. : En litteraturstudie om vilka faktorer som påverkar valet av undersökande undervisning i matematik och No-ämnena samt dess för- respektive nackdelar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Birger Lundell; Olivia Lust; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Science; Education; Investigation; Inquiry;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser och diskuterar undersökande undervisning med utgångspunkt i varför det används eller inte. Studien lyfter undersökande undervisning inom matematik och No. Här framkommer vilka faktorer som påverkar den undervisande lärarens val kring användandet av undersökande undervisning. LÄS MER