Sjuksköterskors upplevelser av att använda motiverande samtal : En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Livsstilsrelaterade sjukdomar är en växande orsak till sjuklighet och förtida dödsfall globalt. I sjukvården sker prevention av livsstilsrelaterad ohälsa ofta i form av rådgivande samtal och stöd till hälsosamma levnadsvanor. Motiverande samtal är en samarbetsinriktad metod som används brett i sjukvården för att motivera och stödja patienter till beteendeförändring. Syfte: Syftet var att undersöka sjuksköterskors upplevelser av att använda motiverande samtal i kliniskt patientarbete. Metod: En allmän litteraturöversikt baserad på sju vetenskapliga artiklar som analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Analysen genererade sex övergripande teman och tjugo underliggande kategorier. Teman som beskrevs var Personcentrerad vård, Patientens delaktighet, Förutsättningar för MI, Utmaningar med MI, Patientens respons och Fördelar i sjuksköterskans arbete. Slutsatser: Motiverande samtal uppfattades ha fördelar för både patienter och sjuksköterskor. För att lära in metoden behövdes kontinuerlig träning, och sjuksköterskor upplevde tidsbegränsningar och brist på stöd från arbetsplatsen som hinder för att tillämpa metoden kliniskt. Fortsatt forskning bör fokusera på förbättringsarbete för att upprätthålla och stödja sjuksköterskors färdigheter i motiverande samtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)